Мережка, гладь, хрестик …
Вишивка відома з давніх часів. Вже у І-му тисячолітті до нашої ери вона досягла
високого художнього рівня в народів Стародавнього Вавилону, Греції, Риму,
Китаю, Індії, Ірану. Особливою пишністю відзначалася вишивка Візантії, яка вплинула
на розвиток вишивального мистецтва країн середньовічної Європи і Київської
Русі.
Мистецтво художньої
вишивки за часів Київської Русі високо цінувалося. Писемні згадки літописців і
мандрівників минулого засвідчують, що наші предки мали вишиті сорочки і
прикрашали інші елементи одягу вишивкою. Першу на Русі жіночу школу з
вишивальною майстернею, де молоді дівчата вчилися вишивати золотом і сріблом,
започаткувала сестра Володимира Мономаха Анна в Андріївському монастирі.
Пізніше в багатьох жіночих монастирях існували майстерні з вишивання різних
церковних атрибутів. Монахині-вишивальниці творили шедеври високої якості,
однак імена майстринь ніколи не оголошувалися.
В XVI—XVIII століттях
центрами вишивання в Україні були Качанівка на Чернігівщині, Григорівка на
Київщині, Велика Бурімка на Черкащині… У містах, з їх розвиненою торгівлею,
міське населення носило одяг, пошитий здебільшого з готових тканин. У селах — в
умовах натуральних форм господарювання, більшість предметів домашнього вжитку
виготовлялася господарями власноручно. Особливо це стосувалося тканин.
Господині пряли, ткали, самі шили одяг, а прикрашали його вишивкою. Біла вишита
сорочка була невід’ємною частиною чоловічого, жіночого чи дитячого одягу.
Вишивали на полотні домашнього виготовлення лляними, конопляними або вовняними
нитками. Нитки були вибілені, а також сірі або фарбовані природними барвниками,
найчастіше використовували чорні, червоні і сині кольори ниток. У давнину
вишивка в одязі відігравала оберегове значення, тому її розміщували на грудях,
біля коміра, на подолі, рукавах.
В ХІХ столітті набуває поширення промисел
бісерної і тамбурної вишивки. У цей час найбільшого розквіту досягає вишивання
одягу. Згодом дешеві узорні тканини фабричного виготовлення почали витісняти
вироби ручної роботи. Багаті художні традиції вишивального мистецтва набули
подальшого розвитку в художніх промислах, які виникли і сформувалися у ХХ
столітті. У місцевих історико-етнографічних музеях і зараз можна побачити
найкращі зразки української вишивки.
Орнаментальні мотиви
української народної вишивки мають різноманітність композиції та кольору.
Однією з характерних особливостей української вишивки є яскраво виражена її
регіональна самобутність. З покоління в покоління дбайливо, з любов’ю
передавали майстрині кращі досягнення своїх попередників. В український вишивці
органічно співіснують рослинний, геометричний і геометризований орнаменти.
Найпоширеніші в народній вишивці такі сполучення кольорів: червоний із чорним,
синім, зеленим або коричневим; голубий із світло-коричневим. У деяких областях
популярні вишивки одноколірними нитками — чорними, червоними, світло-сірими,
блакитними. Багатий колорит, складні геометричні візерунки властиві вишивці
Галичини, Буковини, Закарпаття. Рослинний орнамент червоного, чорного й синього
кольорів у поєднанні із зображенням тварин характерний для Полтавщини,
Київщини, Чернігівщини.
В Україні було навіть
свято вишивальниць, яке відзначалось 17 грудня — це день Варвари. Беручись до
вишивання, дівчата хрестились і шептали «Свята Варвара золотими нитками Ісусові
ризи шила і нас навчила». Кожна з вишивальниць вкладала у візерунок власне
бачення краси, неповторну енергетику кольорів. В цей день дівчата на виданні
мали виставити на загальний огляд все
те, що зроблено власними руками: рушники для майбутніх сватів, сорочки для
нареченого. Тому до свята Варвари готувалися упродовж всього року.
В Україні налічується
близько 100 видів та технічних прийомів вишивання. Тонке поетичне чуття народу,
його спостережливість та образне мислення відбилися в назвах технік. Це —
«барвінок», «хмелик», «курячий брід», «морока», «гречка», «зірочка»… Назви
багатьох технік походять насамперед від засобів виконання: «мережка», «гладь»,
«хрестик», «вирізування», «виколювання» або від того, який предмет вишивають:
рушник — «рушниковий шов», перемітка — «переміточний шов»; од назви місцевості
— «старокиївський шов», «городоцький шов».
Старовинні орнаменти
української вишивки й сьогодні оживають під руками вмілих майстринь. Зелень
польових трав та різнобарв'я квітів, свіжій вітер, синє небо, яскраве сонячне
проміння надихають на створення шедеврів вишивального мистецтва. Це вишиті
рушники і серветки, елегантні сорочки і хустки, картини і листівки, які дарують
рідним та близьким тепло рідної землі.
Бебешко, Лідія. Вишивальні традиції України : білі та писані сорочки / Лідія Бебешко. — Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2021. — 160 с.
Візитівкою цього видання
є чарівні білі та чорні писані сорочки з різних регіонів України, цікаві й
самобутні за типами кроїв, колористикою вишивки, її компонуванням і
технологіями виконання. «Відкрите віконце», «зоряний хрест», «кривулька»,
«хвилька», косі хрести, водяний ключ («гесик»), «колодки», «баранячі роги»,
зіркові «квіти» і «дволисники», «ріжкаті» трикутнички — відтворюйте кращі
взірці орнаментів вишиваних шедеврів з музейних і приватних колекцій. У виданні
подано інформацію про типи крою, види композицій, орнаментів та мотивів вишивки
білих сорочок і художньо-технологічні особливості чорних писаних вишиванок.
Представлено двадцять п’ять моделей сорочок з білою вишивкою і двадцять видів
чорних писаних вишиванок. Кожна схема
вишивки супроводжується переліком використаних швів. Книжка стане в пригоді
вишивальницям із різними рівнями підготовки — і початківцям, і досвідченим майстриням.
Бебешко, Лідія. Українська вишиванка : мальовничі узори, мотиви, схеми крою / Лідія Бебешко. — Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2018. — 128 с.
Вишивка — перлина народної культури, візитівка
українців та справжній культурний код, що зберігає в собі традиції наших
предків. Чудові орнаменти, прості крої сорочок, гармонійне поєднання кольорів…
Вишиванка — це окраса українського
традиційного одягу.
Видання містить схеми
моделей жіночих і чоловічих вишиванок. Композиції створені на основі
старовинних колекційних взірців, але з урахуванням сучасних тенденцій
вишивання. Поліські, бойківські, галицькі, буковинські, закарпатські,
слобожанські, полтавські, подільські орнаменти. Схеми розроблені автором за
кращими колекційними взірцями з музейних і приватних колекцій. У книжці є все,
що необхідно для того, аби створити та власними руками вишити красиву
українську одежу для дорослих і підлітків: детальні схеми узорів для різних
деталей сорочок, вказівки щодо вживання різноманітних поверхневих швів, схеми
крою тощо. Відкрийте для себе скарбницю українського вишивального мистецтва!
Гавур, Люба. Чарівні візерунки. Ч. I / Люба Гавур. — Львів : Апріорі, 2010. — 236 с. : іл.
В альбомі подано 440
змодельованих на комп’ютері візерунків для вишивання. Основою для їх створення
служили характерні для української вишивки елементи символіки з усіх областей
України. Візерунки можуть бути використані для вишивання рушників, жіночих
блузок, чоловічих сорочок, серветок, скатертин тощо. Окрім того, демонструються
можливості застосування вишивок при оформленні оригінальних поштівок
різноманітної тематики і зразок вишитої обкладинки ювілейної папки.
Гавур, Люба. Чарівні візерунки. Ч. IІІ / Люба Гавур. — Львів : Апріорі, 2011. — 92 с. : іл.
В книжці подано 209
змодельованих на комп’ютері візерунків для вишивання. Частина візерунків
присвячена квітковим орнаментам. Решта є традиційними геометричними схемами,
для створення яких були застосовані характерні для
Гавур, Люба. Чарівні візерунки. Ч. IV / Люба Гавур. — Львів : Апріорі, 2013. — 100 с. : іл.
В книжці подано 273
змодельованих на комп’ютері візерунків для вишивання. Частина візерунків
присвячена квітковим орнаментам. Решта є традиційними геометричними схемами,
для створення яких були застосовані характерні для української вишивки елементи
символістики. Узори можуть бути використані для вишивання дитячих і жіночих
блузочок, чоловічих сорочок, рушників і серветок.
Ковчег. Українське народне мистецтво : альбом-каталог. — Львів : Коло, 2021. — 432 с. : іл.
Мистецьке видання «Ковчег», наче скриня нареченої, вмістив
найкращі зразки української традиційної спадщини під однією обкладинкою – усе
те, що заслуговує на статус «бренду України». Видання має стати книжковою
візитівкою України, офіційним державним подарунком-символом. Це книга-ініціація,
книга-мандрівка століттями історії та культури в пошуках себе. Проект здійснено
Інститутом колекціонерства українських мистецьких пам’яток при НТШ та
культурною платформою Ковчег «Україна» за підтримки Українського культурного
фонду.
Куцир Т. Вишивка // Етнографічні групи українців Карпат. Бойки. / НАН України, Ін-т народознавства ; за наук. ред. і уклад. С Павлюка ; редкол. : Я. Тарас, М. Сополига, У. Мовна та ін. ; худож.-оформлювач М. С. Мендор. — Харків : Фоліо, 2020. — С. 442-452.
«Етнографічні групи українців Карпат. Бойки» — науково-публіцистична праця, підготовлена досвідченими вченими відомого у світі академічного Інституту народознавства НАН України під керівництвом академіка НАН України професора Степана Павлюка. Монографічне дослідження приурочене всебічному висвітленню унікального культурно-традиційного спадку бойків. Своєрідними рисами відзначаються різні галузі бойківської народної духовної культури, характер осмислення природних і суспільних явищ, комплекс норм народного звичаєвого права, моралі, етики, традиційних знань, обрядів, сімейного і побутового календарів тощо. В них переплелися нашарування народної буденної свідомості різних епох, починаючи від первіснообщинного ладу, поєднання давніх язичеських і пізніх християнських елементів, фантастичних ілюзорних уявлень із здобутками упродовж віків, практичним досвідом. Бойківська фольклорна традиція донесла до нашого часу цікаві пам’ятки давніх верств усної поетичної творчості українського народу, зокрема календарно- і сімейно-обрядової (колядки, ладканки), народні балади, соціально-побутові пісні, народні казки, легенди, перекази. Значний інтрес становить мелодична і тональна структура бойківських народних пісень та інструментальної музики, музичні і хореографічні особливості народного танцю На виняткову увагу заслуговує образотворче мистецтво бойків — вишивка, форми і способи прикрашати одяг та інші побутові предмети, вироби з бісеру, різьблення по дереву, розпис писанок і народний живопис.
Куцир Т. Вишивка // Етнографічні групи українців Карпат. Гуцули. / НАН України, Ін-т народознавства ; за наук. ред. і уклад. С Павлюка ; редкол. : Я. Тарас, М. Сополига, У. Мовна та ін. ; худож.-оформлювач М. С. Мендор. — Харків : Фоліо, 2020. — С. 221-231.
Ще в минулому Гуцульщина
славилася своїм багатим ужитково-декоративним мистецтвом: керамікою, різьбою по
дереву, чудо-писанкою, художнім ткацтвом, вишивкою, художньою обробкою металу
шкіри, виробами із рогу. Неповторною колористичною гамою і художньою
орієнтацією відзначається традиційний гуцульський одяг із властивими йому
прикрасами і доповненнями: згардами, чересами, тобівками…
Куцир Т. Вишивка // Етнографічні групи українців Карпат. Лемки. / НАН України, Ін-т народознавства ; за наук. ред. і уклад. С Павлюка ; редкол. : Я. Тарас, М. Сополига, У. Мовна та ін. ; худож.-оформлювач М. С. Мендор. — Харків : Фоліо, 2020. — С. 250-262.
Науково-публіцистична
праця, підготовлена досвідченими вченими відомого у світі академічного
Інституту народознавства НАН України під керівництвом академіка НАН України
професора Степана Павлюка. У цьому монографічному дослідженні відображено
своєрідність буття лемків, ґрунтовним аналізом охоплено увесь спектр їхньої
матеріальної традиційної культури — народне зодчество, одяг, харчування,
основні й допоміжні заняття, промисли та ремесла тощо, а також духовну культуру
з її обрядово-звичаєвим багатством вірувань від язичництва до християнства,
традиційні знання, фольклор...
Українська вишивка. : мистецтво вишивки, таємниця кольору, мова орнаменту. — Харків : Фактор-Друк, 2015. — 96 с. — (Серія «Золота колекція», випуск «Жовтий»).
Жовтий колір — позитивний і енергійний, він допомагає людині
розкритися і легко піднімає настрій, тож вишивання нитками жовтого відтінку
обов’язково подарує вам надзвичайне задоволення! Готуйте яскраво-сонячні відтінки
ниточок і поринайте в свою улюблену справу - вишивання! Восьма книга з серії
«Золота колекція. Жовтий» містить багато яскравих фотографій у супроводі
ліричних сюжетних замальовок, цікаву пізнавальну та навчальну інформацію, а
також детальні схеми та ескізи.
Українська вишивка. Північно-Західне Причорномор’я / кер. проекту Валентина Гнатівна Вітос, Валерій Іванович Устянський ; упоряд. Лариса Семенівна Дем'янишина ; авт. тексту О. Шевчук, Л. Бебешко, Т. Приходченко. — Одеса : ТЕС, 2018. — 509, [2] с. : кол. іл.
Що може бути простішого і
величнішого за орнамент - візерунок з ритмічно впорядкованих елементів? Та за
доступною на перший погляд простотою захована якась загадкова таємниця,
зашифрована інформація про малодоступні для нас, теперішніх знання. Ще до
виникнення письмових фіксацій усі етноси саме у такий символічний спосіб
відтворювали своє уявлення про влаштування світу.
Чумарна, Марія. На полотні вічності. Таємниці вишивки і вишивання / Марія Чумарна. —Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2021. — 144 с.
Ця книжка розкриває перед
читачем потаємні «ключі» до розуміння древнього тайнопису наших предків, —
вишивки, орнаментального мистецтва кераміки, писанки і настінного розпису.
Авторка показує світ народної культури як оберегову систему для душі і тіла, як
«книгу родоводу», записану на нетлінному «полотні» родової та генетичної
пам’яті.
Чумарна, Марія. Тайнопис вишивки / Марія Чумарна. — Львів : Апріорі, 2018. — 96 с. : іл.
Марія Чумарна — поетеса,
прозаїк, педагог, автор досліджень про символіку українських народних казок,
календарно-обрядових пісень, дум, про потаємні коди української вишивки.
«Тайнопис вишивки» — книжка, в якій автор розмірковує про взаємодію людини з
Долею через свідоме входження у потік божественних енергій, що творять опікунче
коло над земним життям людини.
Підготувала К.В. Бондарчук, завідувачка читальним залом
Немає коментарів:
Дописати коментар
Надеемся на комментарии