* * * 2024 * * * 255 років від дня народження Івана Котляревського* * * 2024 * * * М210 років від дня народження Тараса Шевченка * * * 2024 * * * 150 років від дня народження Августина Волошина, президента Карпатської України * * * 2024 * * * 100 років від дня народження Павла Загребельного * * * 2024 * * * 450 років із часу видання першої друкованої книги в Україні «Апостола» * * * 2024 * * * 100 років з дня написання першого українського науково-фантастичного роману «Сонячна машина» Володимира Винниченка* * * 2024 ***За рішенням ЮНЕСКО Рік кінорежисера Сергія Параджанова * * * 2024 * * * Книжкова столиця світу 2024 року — французьке місто Страсбург* * *

пʼятницю, 24 жовтня 2014 р.

Традиції та інновації в сучасній освіті


Народ, який думає наперед на один рік,
вирощує хліб.
Народ, який думає наперед на десять років,
вирощує сади.
Народ, який думає наперед на сто років,
виховує молоде покоління.


Народна мудрість

На сучасному етапі розвитку суспільства освіта постає як одна з найважливіших сфер людської діяльності, тісно пов’язана з усіма іншими царинами суспільного життя.
Здатність системи освіти задовольняти потреби особистості і суспільства у високоякісних освітніх послугах визначає перспективи економічного і духовного поступу країни.
Одним із завдань освітньої політики держави є формування якісно нової системи освіти. Закономірною і обов’язковою умовою успішної реалізації цього завдання є забезпечення випереджального розвитку шкільної освіти, головною ознакою якої стає її інноваційність.
Інноваційність в освітній сфері є принципово важливою відповіддю на виклики сучасності. Це гнучкість системи освіти, її відкритість до нового (причому «нового» не лише у технологічному, а й у світоглядному сенсі!), наявність конкурентоспроможних національних та транснаціональних проектів у світовому співтоваристві.


Традиції та інновації в сучасній освіті


Інноваційні тенденції розвитку сучасної освіти

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. / І. М. Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.
У навчальному посібнику розкрито загальні засади педагогічної інноватики, сутність і особливості педагогічної технології, інноваційної діяльності педагога, а також найпоширеніші у дошкільній і початковій освіті інноваційні педагогічні технології. Розглянуто різноманітні аспекти готовності педагога до інноваційної діяльності з урахуванням сучасних пріоритетів освіти.

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / В. Г. Кремень. – К. : Грамота, 2005. – 448 с.
З ініціативи автора в країні відбувається активний процес переходу від авторитарної педагогіки до педагогіки толерантності, втілюється в життя інноваційна державна політика в галузях освіти і науки. Пропонована книга – результат багаторічних теоретичних  розробок і практичної діяльності В. Г. Кременя.





Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України ; за заг. ред. В. Г. Кременя. – К. : Пед. думка, 2011. – 304 с.
У виданні здійснено всебічний аналіз стану і розвитку національної освіти за 20-річний період незалежності України, визначено актуальні проблеми освітньої сфери, виявлено причини їх виникнення, запропоновано науково обґрунтовані шляхи модернізації вітчизняної освіти в контексті глобалізації, європейської інтеграції та національної самоідентифікації. Розраховано на всіх, хто прагне підвищення конкурентоспроможності української освіти.

Організаційно-педагогічні засади інноваційного розвитку загальноосвітніх навчальних закладів : монографія / Г. Д. Щекатунова, В. В. Тесленко, А. Д. Цимбалару та ін. ; за ред. Г. Д. Щекатунової. – К. : Пед. думка, 2013. – 264 с.
Автори монографії розкривають теоретичні засади інноваційного розвитку загальноосвітнього навчального закладу та досліджують його рівні у контексті сучасної педагогічної інноватики, надають практичну характеристику змісту інноваційних змін відповідно до рівнів інноваційного розвитку ЗНЗ; визначають організаційно-педагогічні умови, які забезпечують не лише інноваційний розвиток школи, але й становлення якісно нової та ефективної системи шкільної освіти.

Стратегія реформування освіти в Україні : рекомендації з освітньої політики : розроблено за підтримки Програми розвитку ООН, Міжнародного фонду «Відродження», Інституту відкритого суспільства (Будапешт) / [за заг. ред. В. Андрущенка]. – К. : «К.І.С.», 2003. – 296 с.
У книзі подано дослідження з аналізу освітньої політики в Україні. Пропонована публікація базується на світових підходах до визначення та розроблення варіантів розв’язання проблем освітнього сектора. Автори аналізують сучасні тенденції розвитку освіти XXI століття, окреслюють можливі альтернативи, оцінюють їх перспективність щодо впровадження, надають рекомендації. Основну увагу приділено таким ключовим напрямам реформування освіти: рівний доступ до якісної освіти, зміст та моніторинг якості, управління та фінансування.

Чепіль М. М. Педагогічні технології : навч. посіб. / М. М. Чепіль, Н. З. Дудник. – К. : Академвидав, 2012. – 224 с.
У пропонованому навчальному посібнику викладено теоретичні, прикладні, особистісні аспекти використання педагогічних технологій, розкрито сутність, типологічну структуру, історію розвитку, специфіку найпоширеніших у світовій і вітчизняній практиці педагогічних технологій, а також важливість особистісного фактора у їх упровадженні. Підручник адресований усім зацікавленим в організуванні педагогічного процесу на інноваційній основі.



*   *   *

Арчибасова Т. Ю. Інноваційні підходи до формування духовності дітей і підлітків / Т. Ю. Арчибасова // Виховна робота в школі. – 2012. – № 5. – С. 21-24.
З досвіду роботи Центра морально-духовної культури дітей та молоді «Духовні джерела» Смілянського БДЮТ Черкаської області.

Богосвятська А. І. Сучасні педагогічні технології у практиці вчителя світової літератури / А. І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2013. – № 1. – С. 34-41.
Метою статті є: сформувати у педагогів уявлення про сучасні технології навчання як про спосіб впливу вчителя на учнів, з одного боку, та сукупність форм і методів надання навчальної інформації – з іншого; розвивати творче ставлення вчителів до технологізації навчального процесу, заснованого на високій методичній культурі; коротко розкрити зміст основних педагогічних технологій, які можна використовувати на уроках світової літератури.

Богосвятська А. І. Технологія зустрічних зусиль як ознака сучасного уроку літератури / А. І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2013. – № 2. – С. 34-37.
Мета та завдання технології: забезпечити перехід суб’єктів навчання з інертного на більш високий – ситуаційний, системний, інтегрований рівень зустрічних зусиль у спільній навчальній діяльності.

Галаган І. Передові освітні технології світу / І. Галаган // Відкритий урок. – 2013. – № 2. – С. 28-31.
Аналіз можливостей їх застосування в освітній діяльності України.

Євдокименко Н. М. Формування мовленнєвої компетенції учнів на основі використання інноваційних технологій / Н. М. Євдокименко, О. А. Олексюк // Наша школа. – 2013. – № 2. – С. 51-55.

Концепція інноваційного розвитку загальноосвітнього навчального закладу [Електронний ресурс] / Ін-т педагогіки НАПН України. – Режим доступу : http://undip.org.ua/photo/koncepciya_innovaciynogo_rozvytku_ZNZ.pdf.
Концепція систематизує і конкретизує організаційно-педагогічні засади інноваційної діяльності загальноосвітнього навчального закладу, закладені в сучасному законодавстві України, разом з іншими стратегічними документами у галузі загальної середньої освіти є основою для подальшого розвитку її методичної і нормативно-правової бази.

Кремень В. Інноваційність і освіта / Василь Кремень // Рідна школа. – 2012. – № 4-5. – С. 7-12.
У статті розглянуто проблему відповідності освіти викликам сучасності, інформаційній реальності ХХІ ст., яка потребує інноваційного мислення, інноваційного підходу до її розуміння. Проаналізовано можливі ризики майбутнього розвитку людства і наголошено, що захист і збереження людини залежать від дотримання принципів людиноцентризму. На цій основі мають бути вироблені нова філософія, нова психологія, нова етика і нова педагогіка.

Кремень В. Інновація – alter ego глобалізації / Василь Кремень // Рідна школа. – 2011. – № 3. – С. 3-9.
У статті розглянуто таку особистість глобалізації, як свідома орієнтація на нове – в знаннях, досвіді, політичних, культурних досягненнях. Наголошується, що специфічна налаштованість на інновацію в сучасному світі є основною, сутнісною рисою прогресивного розвитку суспільства. Розкрито сутність феномену інновацій і викладено пов’язані з ними завдання науки та освіти.

Кушнір В. Інноваційність освіти як дидактичний принцип / Василь Кушнір, Григорій Кушнір, Наталя Рожкова // Рідна школа. – 2012. – № 6. – С. 3-8.
У статті розглядається інноваційність освіти в контексті тенденцій розвитку суспільства. Виокремлюються особливості традиційної й інноваційної освіти, порівнюються можливості традиційного й інноваційного навчання у формуванні та розвитку особистості учня, студента, учителя, викладача, розкривається сутність інноваційності освіти як дидактичного принципу.

Лісова О. Д. Інноваційні підходи до розбудови виховної системи Авторської школи М. П. Гузика – школи духовності, інтелекту, здоров’я та радості / О. Д. Лісова // Виховна робота в школі. – 2012. – № 9. – С. 15-23.
Авторська школа М. П. Гузика – експериментальна школа всеукраїнського рівня, у якій проводять науково-дослідницьку роботу щодо створення моделей особистісно-орієнтованого навчання та виховання учнів.

Методологічно і науково забезпечувати розвиток інноваційної освіти : доповідь Президента НАПН України Василя Кременя на Загальних зборах НАПН України // Рідна школа. – 2013. – № 4-5. – С. 7-12.

Паращенко Л. Акмеологія та діяльнісний підхід як філософсько-методологічні засади модернізації шкільної освіти / Людмила Паращенко // Освіта і управління. – 2010. – Т. 13, Ч. 2-3. – С. 22-28.
Стаття висвітлює філософсько-методологічні засади шкільної акмеології, варіативні моделі інноваційної школи. Окреслено сутнісні ознаки діяльнісного підходу до управління навчально-виховним процесом та принципи його запровадження для модернізації шкільної освіти.

Паращенко Л. Відкрита освіта: будуємо школи без кордонів / Людмила Паращенко // Освіта і управління. – 2012. – Т. 15, Ч. 2-3. – С. 7-13.
Проаналізовано перспективи інформатизації навчального середовища в системі середньої освіти України. Визначено можливості соціальних мереж для розвитку навчального середовища та формування ключових компетентностей учнів. Подано пропозиції щодо реалізації потенціалу відкритої освіти для реформування вітчизняної освітньої системи.

Папач О. І. Інноваційні підходи до впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти / О. І. Папач, Л. Ф. Шостак // Наша школа. – 2013. – № 1. – С. 58-63.
Стаття розкриває підходи до впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти. Зокрема, розглядаються перспективи роботи експериментального майданчика з апробації авторського методичного забезпечення навчання математики в початковій школі.

Підлипна Л. В. Інноваційні технології в роботі практичного психолога / Л. В. Підлипна // Практична психологія та соціальна робота. – 2013. – № 5. – С. 56-59.
У статті проаналізовано теоретичний аспект різновидів інноваційних технологій, що сприяють вдосконаленню фахової майстерності психолога. Подано загальний опис авторських проектів, які застосовувались у роботі з психологами з використанням таких інноваційних технологій, як арт-терапія, казкотерапія, піскова терапія, що сприяють інтеграції психолога в педагогічний колектив.

Потапова Л. А. Інноваційні пошуки у викладанні іноземних мов / Л. А. Потапова // Наша школа. – 2012. – Спец. вип. – С. 31-32.

Савченко О. Впровадження інновацій – об’єкт педагогічної теорії і практики / Олександр Савченко // Рідна школа. – 2012. – № 10. – С. 79-80. – Рец. на кн. : Бойко А. М. Упровадження педагогічної інноватики в практику виховання : монографія / А. М. Бойко. – Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2011. – 384 с.
Проблема впровадження належить до пріоритетних у педагогічній теорії та практиці, однак залишається малодослідженою та недостатньо висвітленою у наукові літературі. У цій праці відображено результати тривалого теоретико-експериментального дослідження. Змістовна теоретична частина книги доповнюється цікавими технологічними додатками.

Стадник І. Формування автентичної особистості / І. Стадник // Відкритий урок. – 2013. – № 6. – С. 23-25.
Інноваційні технології у структурі особистісно зорієнтованого уроку.

Стьопіна Н. Інноваційна діяльність сучасного вчителя / Н. Стьопіна, Г. Андросова // Відкритий урок. – 2013. – № 4. – С. 17.
Бурхливий розвиток нових інформаційних технологій наклав певний відбиток на розвиток сучасної дитини.

Харчук Л. Упровадження інноваційних технологій / Л. Харчук // Відкритий урок. – 2013. – № 6. – С. 70-71.
Інновація є комплексним процесом створення, розповсюдження та використання нового практичного засобу в певній галузі.

Шеремета Т. Підвищуємо якість уроку через упровадження інноваційних технологій / Тетяна Шеремета, Надія Гончарук // Дивослово. – 2012. – № 8. – С. 22-31.
У статті висвітлюється досвід роботи вчителів Хмельницького НВК № 2 над проблемою організаційно-педагогічного забезпечення використання інформаційних технологій як засобу підвищення результативності та ефективності навчально-виховного процесу. Приведено приклади двох уроків української мови для учнів 8 кл.

Шпонтак І. М. Психолого-педагогічні аспекти впровадження інновацій у навчально-виховному процесі / І. М. Шпонтак // Безпека життєдіяльності. – 2013. – № 4. – С. 15-17.

Щекатунова Г. Інноваційний розвиток загальноосвітніх навчальних закладів незалежної України: творення школи майбутнього / Ганна Щекатунова // Рідна школа. – 2011. – № 6. – С. 21-27.
Українська держава спроможна забезпечити якісну освіту своїх громадян завдяки активній участі у глобалізаційних процесах, інкорпорації до інформаційного суспільства, інтеграції в світову спільноту, стабільному науково-технічному прогресу, розвиткові потужних інформаційних потоків і застосуванню інноваційних технологій.

Сучасні технології навчання

Виховні технології / упоряд. В. Варава, В. Зоц. – К. : Ред. загальнопед. газ., 2004. – 120 с. – (Б-ка «Шк. світу»).
До збірника увійшли матеріали, присвячені виховним технологіями, які впроваджуються в Україні і найближчому зарубіжжі. У цих матеріалах визначено теоретичні основи особистісно орієнтованого виховання школярів. Наводяться також деякі моделі виховних систем різного масштабу – як шкільних, так і міжшкільних. Ці моделі можуть бути використані повністю, стати складником виховної системи школи чи району, сприяти створенню власної виховної технології.

Кузьмінський А. І. Технологія і техніка шкільного уроку : навч. посіб. / А. І. Кузьмінський, С. В. Омельяненко. – К. : Знання, 2010. – 335 с.
У навчальному посібнику автори розкривають теоретичні засади процесу навчання, принципи, форми, методи і засоби організації навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчально-виховних закладах. Головна увага зосереджена на обґрунтуванні й висвітленні питань технології і педагогічної техніки підготовки вчителя до уроку, його проведенні, створенні оптимальних умов для організації й інтенсифікації пізнавальної діяльності учнів, їх інтелектуального розвитку.

Остапенко Н. М. Технологія сучасного уроку рідної мови : навч. посіб. / Н. М. Остапенко, Т. В. Симоненко, В. М. Руденко. – К. : Академія, 2011. – 248 с. – (Серія «Альма-матер»).
У сучасній навчально-виховній системі все актуальнішим стає технологічний підхід в організації процесу навчання, який активізує ініціативність учнів на уроці, сприяє підвищенню якості їх взаємодії з учителем, стимулює їхні творчі здібності. Сутність та особливості його впровадження розкрито в пропонованому навчальному посібнику, зміст якого відповідає сучасним тенденціям формування фахової і методичної майстерності учителів-словесників. Розглянуто в ньому і теоретичні засади їх професійної компетентності, технології конструювання уроків рідної мови.

*   *   *

Бакало Л. Біоадекватні технології навчання як один із напрямків модернізації методики викладання літератури / Лілія Бакало // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008. – № 11-12. – С. 14-18.
У додатку до статті приводиться конспект уроку-майстерні за трагедією «Фауст» Й. В. Гете.

Богосвятська А. І. Акмеологія: вищий ступінь індивідуального розвитку / А. І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 12. – С. 8-13.
Акмеологія це не окрема галузь наукового знання, а комплекс наукових дисциплін, об’єктом яких є людина в динаміці самоактуалізації її творчого потенціалу, саморозвитку, самовдосконалення, самовизначення в різних життєвих сферах професійної діяльності, у тому числі в освіті. Акмеологія намагається відповісти на питання: як активізувати себе, як домогтися в житті успіху? Педагогічна акмеологія – новий науковий напрям, предметом вивчення якого є професійне становлення педагога, досягнення ним вершин у професійній діяльності, шляхи й способи удосконалення як професіонала.

Богосвятська А. І. Біоадекватний інструментарій на допомогу сучасному філологу / А. І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2013. – № 5. – С. 27-33.
У статті розповідається про біоадекватну (ноосферну) технологію навчання. Вона орієнтується на суму вищих ціннісних фізіологічних, інтелектуальних і духовних можливостей людини. Жоден елемент методології, технології, інструментарію цієї системи не здатний порушити біоритми вчителя та учня, тому інша назва даної технології «біоадекватна» (природовідповідна), тобто біологічно адекватна універсальним природним законам розвитку людини.

Богосвятська А. І. Уроки-майстерні: технологія і практика / А. І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 3. – С. 20-25.
Мета уроків-майстерень – навчити учасників мислити творчо та розкуто і самостійно вибудовувати свої знання.

Борисенко В. Дослідницькі завдання в системі мовної освіти / Валентина Борисенко // Українська мова й література в сучасній школі. – 2013. – № 5. – С. 50-52.
Новітня освітня парадигма зумовлює необхідність оновлення змісту мовної освіти, тому дослідницьке навчання в сучасній школі є досить актуальною освітньою технологією.

Горобченко Н. Використання дослідницьких методів на уроках як дієвий спосіб забезпечення творчого розвитку особистості / Наталія Горобченко // Початкова школа. – 2012. – № 2. – С. 42-43.
Враховуючи, що в освіті акцент переноситься на розвиток у дітей здатності самостійно мислити, здобувати і застосовувати знання, ретельно обдумувати рішення і чітко планувати дії, співпрацювати у різних за складом групах, бути відкритим для нових контактів і зв’язків, автор статті вважає своїм завданням поступово й методично формувати дослідницькі навички в своїх вихованців.

Гречаник О. Є. Сучасні виховні системи і технології виховання / О. Є. Гречаник // Виховна робота в школі. – 2010. – № 7. – С. 2-12.
Виховна система – це упорядкована цілісна сукупність компонентів, які сприяють розвитку особистості учня. Під педагогічною технологією розуміють систему взаємопов’язаних дій педагога, спрямовану на досягнення цільових орієнтирів, якій властива висока економічність і керованість, що сприяє планомірному та послідовному втіленню спроектованого процесу.

Дятленко Т. Майстер-клас як ефективна форма підвищення педагогічної майстерності вчителя / Тетяна Дятленко // Українська література в загальноосвітній школі. – 2013. – № 4. – С. 10-12.
У статті розкрито характерні ознаки, структуру й алгоритм підготовки й проведення майстер-класу з методики вивчення української літератури.

Застосування ігрових педагогічних технологій на уроках літератури // Всесвітня література та культура. – 2012. – № 7-8. – С. 42-48.

Канюк В. Авторська технологія розвиткового навчання / В. Канюк // Відкритий урок. – 2013. – № 5. – С. 16-18.
Автор статті пропонує увазі читачів своє бачення вирішення однієї з центральних проблем дидактики – розвиткового навчання.

Марченко С. Ю. Тренінгові методики у превентивному вихованні / С. Ю. Марченко // Виховна робота в школі. – 2011. – № 3. – С. 21-25.
Тренінг є формою організації навчального процесу, він не схожий на класичні уроки. Тут втрачають силу багато правил, яких учні звикли дотримуватися в школі.

Мухіна І. Що таке педагогічна майстерня? / І. Мухіна // Відкритий урок. – 2011. – № 1. – С. 62-65.
Педагогічна майстерня – це така форма навчання дітей і дорослих, яка створює умови для сходження кожного учасника до нового знання й нового досвіду шляхом самостійного або колективного відкриття.

Симониченко Т. Використання інноваційних технологій у роботі з молодшими школярами / Тетяна Симониченко // Рідна школа. – 2013. – № 3. – С. 77-78.
У статті вчитель початкових класів ділиться досвідом роботи. У своїй праці вона використовує такі інноваційні технології: формування та розвиток критичного мислення; проводить нестандартні уроки; використовує стратегії «Кубування», «Гронування»; проводить уроки-екскурсії; інтерв’ювання; використовує метод «Мікрофон».

Федоринова Н. Є. Превентивний підхід до організації педагогічного процесу в умовах загальноосвітньої школи / Н. Є. Федоринова // Виховна робота в школі. – 2009. – № 1. – С. 2-7
Нова програма освіти в Україні концептуально проголосила ідею гуманістичного підходу до виховання. Одна з найбільш важливих проблем у повсякденній діяльності адміністрації та всього педагогічного колективу – дійти до кожного учня, сприяти його особистісному розвитку.

Проектно-діяльнісна технологія

Проектна технологія є інтегративним видом діяльності, що синтезує в собі елементи ігрової, пізнавальної, ціннісно-орієнтаційної, перетворювальної, навчальної, комунікативної та головне – творчої діяльності.
Цілі та завдання технології, які вирішують учасники в рамках навчальних проектів:
  • когнітивні – пізнання об’єктів навколишньої реальності; вивчення способів розв’язання проблем, оволодіння навичками роботи з джерелами інформації, інструментами і технологіями.
  • організаційні – оволодіння навичками самоорганізації, вміння ставити перед собою мету, планувати та корегувати діяльність, приймати рішення; нести особисту відповідальність за результат.
  • креативні – вміння конструювати, моделювати, проектувати і т. ін.
  • комунікативні – розвиток навичок роботи в групі, виховання толерантності, формування культури публічних виступів.

Абрамова В. Г. Використання проектної технології як засобу формування особистісного розвитку учня в класному колективі / В. Г. Абрамова // Виховна робота в школі. – 2012. – № 1. – С. 27-33.
Вивчення проективної технології для вдосконалення роботи класного керівника та поліпшення результатів виховного впливу на учня.

Баранова А. Проектна технологія як засіб формування інтересу до навчання молодших школярів / Анастасія Баранова // Освіта і управління. – 2011. – Т. 14, Ч. 2-3. – С. 102-105.
Автор аргументує, що сучасну молодь потрібно виховувати і навчати інноваційними методами і технологіями, серед яких важливе місце займає проектна технологія. Розкрито питання виникнення та розвитку проектної технології. Виокремлено творчі, ігрові та інформаційні проекти як найбільш доступні для молодших школярів під час навчання.

Білик В. Проектна діяльність – основа розвитку творчих здібностей молодших школярів / Віра Білик // Початкова школа. – 2013. – № 5. – С. 6-8.
Актуальність проблеми полягає в тому, щоб сформувати в учнів мотивацію до пізнавальної діяльності, яка націлює вихованців на пошук нових знань, допомагає не тільки сформувати досвід, необхідний для вирішення життєвих проблем, а й вибудовувати власне життя успішним і значущим для суспільства.

Богосвятська А. І. Проектно-діяльнісна технологія навчання / А. І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 10. – С. 24-31.
Якщо говорити про метод проектів як про педагогічну технологію, то ця технологія передбачає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, які дозволяють вирішити ту чи іншу проблему в результаті самостійних дій учнів і припускають презентацію цих результатів.

Ващенко О. Метод проектів і кооперативне навчання як засіб оптимізації вищої освіти / Олена Ващенко, Тамара Кравченко // Початкова школа. – 2013. – № 1. – С. 35-37.
Розглянуто сутність, цілі та завдання методу проектів та кооперативного навчання, що набули визнання в зарубіжній педагогічній думці. На прикладі конкретних наукових течій показані можливості проектної діяльності та співробітництва не лише для оптимізації навчання, а й для володіння студентами навичками соціальної взаємодії як передумови підготовки ефективного вчителя. Визначені та обґрунтовані перспективи подальших досліджень.

Веремійчук І. Інтегровані уроки як спосіб реалізації міжпредметних зв’язків / Іван Веремійчук // Початкова школа. – 2012. – № 1. – С. 15-18.
Серед факторів, які сприяють підвищенню якості й активності навчально-трудового процесу в початковій школі, важливе значення має практична реалізація міжпредметних зв’язків. Реалізація міжпредметних зв’язків найкраще здійснюється в інтегрованих уроках. У статті рекомендуються методичні розробки трьох таких уроків.

Лучків О. І все ж таки… проект / О. Лучків // Відкритий урок. – 2013. – № 4. – С. 25-29.
У статті досліджується значення проектної технології в навчально-виховному процесі та управлінській діяльності.

Мартинець Л. А. Проектна діяльність у професійному становленні особистості старшокласників : через проектну діяльність – до компетентності / Л. А. Мартинець // Виховна робота в школі. – 2010. – № 8. – С. 36-55 ; 2011. – № 2. – С. 41-55
Мета статті домогтися засвоєння учнями понять «група», «команда», «колектив», «менеджер», «лідер», навчити характеризувати структуру проектної команди, визначати роль лідера в управлінні проектною командою; розвивати вміння самостійно формувати команду; виховувати здатність розуміти членів команди.

Остафійчук Т. Формування творчої активності вихованців у процесі пошукової та науково-дослідної діяльності / Тетяна Остафійчук, Євдокія Мороз // Рідна школа. – 2011. – № 12. – С. 67-70.
Метою сучасної освіти є формування в учнів умінь самостійно здобувати потрібну інформацію, виокремлювати проблеми, шукати шляхи їх розв’язання. Пошукова активність є своєрідним внутрішнім генератором, який робить людину творчою. Тому розвиток здатності до пошуку, який допомагає людині реалізувати потенційні можливості у відносинах зі світом та іншими людьми, і є головним завданням освітньо-виховних інститутів та суспільства в цілому.

Прокопенко В. Розвиток інтелектуальних здібностей та емоційного інтелекту засобами навчальних проектів / Валентина Прокопенко // Початкова школа. – 2013. – № 2. – С. 30-32.
Досвід спеціалізованої школи «Інтелект». Створено загальношкільний довготривалий психолого-педагогічний проект «Я – особистість», аби під час роботи над ним формувати високу духовність учнів, аби вони опанували життєві формули, необхідні для самоствердження у сучасному суспільстві.

Третяк Л. Проектні технології на уроках світової літератури / Людмила Третяк // Зарубіжна література в школах України. – 2013. – № 5. – С. 50-51.
Метод проектів – комплексний навчальний метод, який дозволяє індивідуалізувати навчальний процес, дає змогу дитині виявити самостійність у плануванні, організації та контролі власної діяльності. Формує критичне та творче мислення учнів, а отже, сприяє виконанню основного завдання школи – вихованню соціально активної особистості, здатної до самовдосконалення.

Трубачева С. Шкільний проект в обґрунтуванні і реалізації міжпредметних зв’язків / Світлана Трубачева, Раїса Осадчук // Історія в школі. – 2013. – № 4-5. – С. 36-38.
Обгрунтування дидактичних умов у реалізації педагогічної технології міжпредметних завдань у застосуванні навчально-ігрового проектування у старшій школі мають більш позитивний вплив на старшокласників, які є конструктивним рівнем підготовки і мотивації досягнення відмінності у навчанні, що передбачає зростання і в професійній спрямованості.

Шаннані Н. В. Використання інтерактивних технологій у виховній діяльності / Н. В. Шаннані // Виховна робота в школі. – 2012. – № 1. – С. 36-39.
Пропонується експериментальна авторська  виховна технологія «Колообіг справ», яка ґрунтується на інтеграції технологій колективного творчого виховання, створення «ситуації успіху» та проектної діяльності.

Інтерактивні технології

Інтерактивна технологія – навчання в режимі діалогу, постійна активна взаємодія всіх його учасників з використанням моделей комунікації, стосунків, ролей тощо.
Мета та завдання технології: стимулювати учнів до активних дій із засвоєння знань, заохочувати до висловлювання оригінальних ідей, розвивати логіку, критичне мислення, мовленнєві навички.

Використання методів інтерактивного навчання на уроках світової літератури // Всесвітня література та культура. – 2012. – № 7-8. – С. 49-53.
Інтерактивне навчання – це діалогове навчання, у ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня та учнів між собою.

Горошкіна О. Особливості використання інтерактивних методів на уроках української мови / Олена Горошкіна // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 3. – С. 7-10.
У статті запропоновано варіанти класифікації інтерактивних методів навчання української мови: в основу класифікації покласти технологічний критерій, що співвідносить метод із відповідною інтерактивною технологією. Виділено критерії відбору ІМН.

Максимчук Г. Інтерактивні методи навчання української мови / Галина Максимчук, Іван Хом’як // Дивослово. – 2012. – № 8. – С. 18-21.
У статті проаналізовано технологію застосування інтерактивних методів навчання на сучасному уроці української мови. Обгрунтовано думку про те, що інноваційні технології підвищують ефективність засвоєння виучуваного матеріалу, стимулюють активність школярів.

Мацько З. Нетрадиційні завдання для підсумкових уроків читання в 4 класі / Зоя Мацько // Початкова школа. – 2012. – № 12. – С. 17-19.
Як вчителю краще пояснити й передати структуру та суть даного матеріалу? Як проілюструвати те чи інше явище, поняття? У цьому допоможе вміння створювати презентації, використовуючи інтерактивні технології.

Митник О. Психолого-педагогічні умови побудови творчого навчально-виховного процесу на уроці / Олександр Митник // Рідна школа. – 2013. – № 6. – С. 31-35.
У статті розкрито зміст понять «ситуація розмірковування», «інтерактивний метод навчання» тощо. Охарактеризовано структуру творчого навчально-виховного процесу на уроці та психолого-педагогічні умови його побудови. Запропоновано складові уроку та показники, що допоможуть учителю проаналізувати урок і визначити власний рівень готовності до побудови творчого навчально-виховного процесу.

Онишків З. Мультимедіа в початковій школі / Зіновій Онишків // Початкова школа. – 2012. – № 5. – С. 48-50.
Використання мультимедійних технологій допомагає активізувати навчальний процес, поліпшити сприймання матеріалу за рахунок унаочнення, мультиплікацій, музики, відео; керувати процесом навчання.

Остапенко Н. Особливості використання інтерактивної технології на уроках розвитку зв’язного мовлення учнів / Наталія Остапенко // Українська мова і література в школі. – 2012. – № 8. – С. 8-10.
У статті уточнено поняття про педагогічну технологію, технологію навчання й інтерактивну технологію, з’ясовано особливості методики використання інтерактивної технології на уроках розвитку зв’язного мовлення в загальноосвітній школі, запропоновано орієнтовний конспект інтерактивного уроку складання лінгвістичної казки для учнів 5 класу.

Редько В. Інтерактивні технології навчання іноземної мови / Валерій Редько // Рідна школа. – 2011. – № 8-9. – С. 28-36.
В останнє десятиліття почали активно впроваджуватися у шкільну практику інтерактивні технології, які стали переконливою ілюстрацією оновлення змісту сучасної освіти.

Тіхоненко С. Створення фанфіків на уроках літератури як один із засобів розширення читацької свідомості учнів / С. Тіхоненко, Д. Маньківська // Зарубіжна література в школах України. – 2013. – № 3. – С. 8-11.
Фанфік хоч і дуже популярний жанр сучасної віртуальної літератури, але все ж таки доволі специфічний. В основному фанфік – вияв творчості та тема для спілкування на просторах тільки фансайтів або фендомів. У статті представлені рекомендації, як писати фанфік.

Уланова Н. Інтерактивна дошка SMART board на уроках / Н. Уланова // Відкритий урок. – 2012. – № 9. – С. 70-72.
Демонстрація презентаційної техніки з колекцією інтерактивних засобів LAT 2.0 (Lesson Activity Toolkit) на прикладі розробки дидактичного матеріалу з математики.

Чайковська О. Мультимедійні технології як чинник формування інноваційного навчального середовища на уроках музики / Олена Чайковська, Галина Александрова // Рідна школа. – 2013. – № 3. – С. 66-69.
У статті аналізуються проблеми оновлення системи освіти в умовах інформатизації суспільства. Акцентується увага на перспективності використання мультимедійних технологій у музичній освіті школярів з урахуванням взаємодії педагогічних і апаратно-програмних засобів.

Інформаційні технології

Поняття інформаційно-комунікативних технологій охоплює не лише комп’ютерні програми, а усі сучасні засоби комунікації: телебачення, мобільні телефони, Інтернет тощо. Медіатехнології в освіті є реальною частиною культури. Отже, вчителю, треба зробити комп’ютер своїм спільником, помічником.
Мультимедіа – це сучасна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію (мультиплікацію).
Мета та завдання технології: підготувати дітей до життя в інформаційному суспільстві, формувати в них уміння користуватись інформацією у будь-якому вигляді, допомогти їм усвідомити результати впливу на людину засобів масової комунікації.

Богдановська Л. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках історії / Людмила Богдановська // Рідна школа. – 2013. – № 3. – С. 62-65.
У статті розкрито особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі, зокрема на уроках історії; проаналізовано проблему формування пізнавальної самостійності учнів у зв’язку з впровадженням ІКТ; розглянуто специфіку розвитку критичного і творчого мислення школярів за допомогою інтерактивних засобів навчання.

Богосвятська А. І. Використання ІКТ (інформаційно-комунікативних технологій) у процесі викладання світової літератури / А. І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 2. – С. 2-9.
Інформаційно-комунікативні технології здатні стимулювати пізнавальний інтерес до навчальних дисциплін, надати уроку проблемного, творчого, дослідницького характеру, багато у чому сприяти оновленню змістової сторони предмета «Світова література», розвивати самостійну діяльність учнів.

Богосвятська А. І. Особистий сайт учителя як його електронне портфоліо / А. І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 6. – С. 42-46.
Учительський сайт – веб-проект, який представляє педагогічні професійні досягнення. Це презентабельна інформація, яка працює на вчителя і має низку переваг: яскравість, наочність, інтерактивність, можливість швидкого переходу від одного розділу до іншого. Портфоліо фіксує індивідуальні досягнення та перемоги учнів у предметних олімпіадах, конкурсах, їхню участь різноманітних проектах. Воно може містити творчі розробки, дослідження, доповіді.

Богосвятська А.-М. Використання ІКТ (інформаційно-комунікативних технологій) у процесі викладання світової літератури / Анна-Марія Богосвятська // Всесвітня література та культура. – 2012. – № 11. – С. 8-15.
Інформаційно-комунікативні технології здатні стимулювати пізнавальний інтерес до навчальних дисциплін, надати уроку проблемного, творчого, дослідницького характеру, багато у чому сприяти оновленню змістової сторони предмета «Світова література», розвивати самостійну діяльність учнів.

Вовдюк Л. В. Використання комп’ютерних технологій під час викладання / Л. В. Вовдюк // Безпека життєдіяльності. – 2013. – № 4. – С. 19-21.

Галаган І. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у початкових класах / Ірина Галаган // Початкова школа. – 2013. – № 2. – С. 33-34.
У цій статті розглядаються деякі проблемні питання в ході впровадження та використання комп’ютерних технологій в початковій школі.

Десятов Д. Використання блогу як медіа-освітньої технології в процесі навчання історії (на прикладі теми: «Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921-1928 рр.)» / Дмитро Десятов // Історія в школі. – 2011. – № 3. – С. 45-48.
Вчителі охоче використовують слайдові презентації як один із різновидів візуально-акустичного ряду на всіх етапах уроку. Популярно використовуються комп’ютерні технології Power Point.

Десятов Д. Використання навчальних можливостей YouTube на уроках історії / Дмитро Десятов // Історія в школі. – 2012. – № 1. – С. 19-21.
У статті розповідається про використання навчальних, документальних та науково-популярних відеоматеріалів, що стають доступними для використання вчителем на уроці з використанням YouTube.

Десятов Д. Персональний веб-сайт як методичний інструмент в роботі вчителя історії / Дмитро Десятов // Історія в школі. – 2010. – № 9. – С. 16-18.
Використання персонального сайту дозволяє вчителю підвищити ефективність і результативність навчального процесу, підсилити освітні ефекти від застосування інноваційних та традиційних методик навчання, оскільки дає можливість будувати індивідуальні освітні траєкторії учнів та реалізувати таким чином диференційний підхід до учнів з різним рівнем готовності до навчання.

Ільченко О. Використання Web-квестів / О. Ільченко // Відкритий урок. – 2012. – № 9. – С. 30-31.
Веб-квест дає учням можливість ефективно використовувати інформацію, яку вони знаходять у мережі. Веб-квест – це технологія, орієнтована на учнів, занурених у процес навчання, яка розвиває їх критичне мислення.

Ільчук В. І. Використання деяких програм Microsoft Office для підвищення кваліфікації вчителів / В. І. Ільчук, Л. М. Ільчук // Наша школа. – 2013. – № 1. – С. 68-73.
У статті розглядаються презентація Power Point та електронні таблиці Excel.

Ісаєва О. Комп’ютер на уроці літератури як методична проблема / Олена Ісаєва ; бесіду вів Ігор Ненько // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2009. – № 5. – С. 2-5.
Бесіда з доктором педагогічних наук, зав. кафедрою методики викладання російської мови та світової літератури НПУ ім. М. П. Драгоманова О. Ісаєвою про використання мультимедійних технологій у вчительській практиці.

Каніболоцька О. А. Використання аудіокниг у процесі вивчення прецедентних художніх творів світової літератури / О. А. Каніболоцька // Зарубіжна література в школах України. – 2010. – № 10. – С. 32-35.
Пропонуються методичні розробки до уроку та позакласного заняття у старшій школі з вивчення творчості Гі де Мопассана та його новели «Намисто», на яких було використано аудіокнигу.

Карпенко А. Використання відеоматеріалів на уроках історії / Аліна Карпенко // Історія в школі. – 2011. – № 11-12. – С. 52.
Обмін досвідом вчителя історії та правознавства.

Карпенко А. Місце і роль відеоносіїв на уроках історії / Аліна Карпенко // Історія в школі. – 2012. – № 2. – С. 42-43.
Використання навчальних кінофільмів у навчальному процесі.

Ковальчук А. Тестові технології оцінювання якості / А. Ковальчук // Відкритий урок. – 2008. – № 12. – С. 53-54.
Пошук досконалих методів вимірювання рівня навчальних досягнень учнів на сучасному етапі розвитку інформаційних технологій набуває надзвичайної актуальності, оскільки об’єктивізація процесу вимірювання, забезпечуючи зворотний зв’язок, дає можливість координувати цей розвиток.

Кухаренко В. Підготовка вчителя до дистанційного навчального процесу / Володимир Кухаренко // Освіта і управління. – 2012. – Т. 15, Ч. 1. – С. 14-18.
Під час проведення експерименту з дистанційного навчання для вчителів були проведені: дистанційний курс «Основи дистанційного навчання», серія вебінарів з питань роботи у системі керування навчанням Moodle та особливостей дистанційного навчального процесу, дистанційний курс «Практикум тьютора».

Лінкевич Л. Комплексне застосування технічних засобів навчання на уроках української літератури / Людмила Лінкевич // Українська література в загальноосвітній школі. – 2013. – № 5. – С. 40-43.
У статті запропоновано методику використання мультимедійних графічних зображень як ефективного прийому запам’ятовування та відтворення навчального матеріалу.

Новикова Н. Комп’ютерна презентація на уроках музики / Надія Новикова // Мистецтво та освіта. – 2010. – № 3. – С. 25-29.
У статті висвітлено деякі аспекти використання комп’ютерних програм для створення мультимедійних презентацій до уроків музики.

Островський В. Методика конструювання тестових завдань з використанням візуальних історичних джерел / Валерій Островський // Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання. – 2011. – № 10. – С. 28-37.

Пастушенко С. Сучасні інформаційні технології / С. Пастушенко // Відкритий урок. – 2011. – № 2. – С. 22-25.
Нове покоління засобів навчання, перш за все електронні підручники та посібники, внесло суттєві зміни в наші уявлення про функції навчальної книги.

Петреченко С. В. Інтернет на уроках української літератури / С. В. Петреченко // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2009. – № 1. – С. 30-31.
Рецензія на книгу Оліфіренко В. В. Інтеренет на уроках української літератури : посіб.-дов. для вчителів та учнів 9-11 кл. / В. В. Оліфіренко, С. М. Оліфіренко.

Романчук О. Створення фанфіків на уроках української літератури / Оксана Романчук // Українська мова й література в сучасній школі. – 2013. – № 6. – С. 61-63.
У статті з’ясовується, що таке фанфік (походження, жанрові особливості, структура) та його переваги, порівняно з іншими формами творчої роботи.

Федій О. Створення електронних підручників / О. Федій // Відкритий урок. – 2013. – № 6. – С. 26-27.
Електронний підручник є виданням, яке містить систематизований матеріал з відповідної науково-практичної галузі знань, що забезпечує творче та активне оволодіння знаннями, уміннями й навичками з певної галузі.

Хайчіна Ю. Авторський електронний освітній ресурс / Ю. Хайчіна // Відкритий урок. – 2013. – № 4. – С. 20-24.
У статті розповідається про створення сайту викладача, де можна було би викладати навчальні матеріали, завдання для самостійної роботи, запитання для самоперевірки, встановити зворотній зв’язок з учнями.

Шуляр В. Електронний конструктор уроку літератури (ЕКУЛ) у планувальній діяльності суб’єктів літературної освіти / Василь Шуляр // Українська література в загальноосвітній школі. – 2012. – № 11. – С. 12-15.
ЕКУЛ забезпечує словесникові моделювання авторського заняття, а учням-читачам – траєкторії свого акме-розвитку під час вивчення літературної теми.

Ейдотехніка

Ейдотехніка – це технологія з обробки, зберігання та відтворення інформації; сукупність найбільш ефективних та перевірених протягом багатьох років як авторських, так і класичних прийомів запам’ятовування.
Ефективність ейдотехніки побудована на формулі: «уява+позитивні емоції=засвоєна інформація».
Мета та завдання технології: розвиток образного мислення учнів, емоційної сфери, здатності до легкого запам’ятовування інформації.

Богосвятська А. І. Методика ейдотехніки та її використання словесниками / А. І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 5. – С. 32-36.
Методи популярної сьогодні ейдотехніки базуються на максимальному використанні образного типу інформації. Учитель кодує матеріал уроку в символи, схеми, і діти запам’ятовують інформацію, пропускаючи її через серце, емоції, темперамент. Ейдотехніка сприяє розвиткові образної пам’яті, образного мислення, творчих здібностей.

Приходченко К. Метод ейдетики як розвивальна технологія / Катерина Приходченко // Початкова школа. – 2013. – № 3. – С. 48-50.
У статті розглядається проблема застосування в навчально-виховному процесі такої інтерактивної технології, як ейдетика. Вказуються її різновиди та можливі варіанти використання в освітньому середовищі, що має творчий характер.

Уліщенко В. Метод ейдетики в інтерсуб’єктному навчанні української літератури (практико-орієнтований аспект) / Віолетта Уліщенко // Рідна школа. – 2011. – № 7. – С. 33-38.
У статті зосереджено увагу на висвітленні практико-орієнтованого аспекту методу ейдетики, що впливає на формування вмінь сприймати художній текст у його поліфонічній сутності. Обгрунтовано доцільність використання таких прийомів у методиці інтерсуб’єктного навчання української літератури, як візуально-смислова презентація та концепт-образ.




Матеріал підготовлено відділом періодичних видань.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Надеемся на комментарии