Найважливіші складові духовного
життя кожної нації, кожного народу – це звичаї та традиції, що виробилися
протягом багатьох століть і освячені віками.
У кожного народу відповідно до
традиційних звичаїв народився власний річний цикл свят. Система календарних
свят увібрала в себе практично всі сторони традиційної культури: спадщина
архаїчної епохи, астрономічні, релігійні мотиви, багатий фольклор.
У кожного календарного свята
свій настрій, ритм, фарби, символіка. Свята з найдавніших часів займають велике
місце в житті кожної людини і кожного народу. У святі є таємниця, чудо,
очікування чарівництва.
Серед низки зимових свят
особливе місто займають:
Різдво Христове – велике
християнське свято. Щоправда одні святкують народження Христа за юліанським
календарем 25 грудня, інші – за григоріанським календарем 7 січня. Розбіжності
календарів призвели до різних дат святкувань, але сутність та дух Різдва
залишається не змінним. Приготування до Різдва починаються задовго до свята.
Уже з перших чисел листопада у всіх країнах Європи і Америки відкриваються
різдвяні ярмарки, де можна придбати різноманітні подарунки, вітальні листівки,
ялинкові прикраси. За місяць до свята на вулицях з'являються різдвяні ялинки і
веселі Санта-Клауси.
Кульмінація свята —урочиста
літургія, що відбувається на Святий Вечір. У східній традиції правиться
літургія Василія Великого. Після служби християни збираються родиною на святу
вечерю.
В ніч перед Різдвом існує
традиція - дарувати один одному і отримувати подарунки. У деяких країнах
вішають панчохи біля ліжка, в інших - ставлять біля дверей черевики, або вранці
знаходять подарунки під святковою ялинкою.
Важливу роль в святковому
ритуалі у багатьох народів Європи відігравало різдвяне поліно, а в багатьох
країнах звичай зберігся і понині. Так, в Англії і Франції. Німеччини та Греції
пам'ятають, що жар від різдвяного вогнища зігрівав серця їхніх предків протягом
багатьох століть.
В Англії звичай «різдвяного
поліна» прийшов від вікінгів. В Італії запалювання поліна було найважливішим в
різдвяному обряді. Воно повинно було горіти до Нового року.
У Франції для поліна вибиралося
то дерево, плодам якого віддавали перевагу. Вважалося, що коли збираються разом
члени сім'ї і довго дивляться на вогонь від різдвяного поліна, то всі стають
ближчими один до одного , і всюди непомітний присутній добрий Дух домівки.
Новий рік – свято, яке
відзначають багато народів відповідно до прийнятого календаря. Свято наступає в
момент переходу останнього дня року в перший день наступного року.
У більшості давніх народів
святкування Нового року збігалося з початком відродження природи й припадало,
як правило на березень. На думку вчених, найдавнішою є традиція святкування
Нового року в стародавній Месопотамії. Усі землеробські роботи починалися
наприкінці березня, після того, як прибувала вода в Тигрі і Євфраті. Протягом
12 днів ходами, карнавалами, маскарадами було ознаменовано цю подію.
У стародавньому Єгипті Новий
рік святкували під час розливу Нілу, коли сходила священна зірка Сиріус і
починався перший сезон давньоєгипетського року – «ахет». Давньоєгипетський
Новий рік був також пов’язаний із культом богині любові і музики Хатхор, дочки
сонячного бога Ра.
У древніх римлян рік складався
з десяти місяців, маючи при цьому 304 дні, а зима не поділялася на місяці.
Початком року вважався березень, що збігався з початком польових робіт.
Імператор Наума Помпілій збільшує кількість місяців на два – січень та лютий,
які названі на честь богів Януса та Феба. 153 року до нашої ери початок року
було перенесено на 1 січня.
У 46 році до нашої ери римський
імператор Юлій Цезар реформує календар, який згодом отримав назву юліанського,
однак 1 січня залишається початком року.
У 1582 році папа Григорій ХІІІ
увів нову календарну систему, що одержала назву григоріанський, або «новий
стиль». У момент введення григоріанського календаря різниця між ним і
юліанським календарем склала 10 днів. Однак ця різниця збільшується через
кількість високосних років і зараз становить 13 днів. Початком календарного
року вважається 1 січня.
Святкові родзинки
Новорічна поштова марка –
вперше ідея випустити спеціальну новорічну марку прийшла в голову поштмейстера
Данії Ейнара Холбеллу в 1904 році. Перша випущена в Данії новорічна марка не
мала номіналу і призначалася не для оплати поштового збору, а для новорічних
привітань. Популярність таких марок поступово росла, і до сих пір вони
випускаються в деяких скандинавських країнах. Характерні сюжети: зимові
пейзажі, різдвяні ялинки, лижники, сніговики і інші символи зими і новорічного
свята.
Різдвяна зірка – традиційний атрибут різдвяного обряду, пов'язаний з євангельською легендою про Христа, чудесне народження якого провістила «Віфлеємська зірка».
Різдвяна зірка – традиційний атрибут різдвяного обряду, пов'язаний з євангельською легендою про Христа, чудесне народження якого провістила «Віфлеємська зірка».
Українська різдвяна листівка
- одним з перших художників, який
працював над створенням українських листівок, був Осип Курилас (1870–1951).
Частина його карток була підготовлена до зимових свят - «Різдво Христове», «Святий
вечір», «Колядники». У 1912–1913 роках у Львові видані різдвяні картки
«Колядники», «В ніч під Різдво», «Святковий вечір» за ескізами українського
живописця і графіка Ярослава Пстрака (1878–1916).
Українська різдвяна марка –
першу різдвяну марку «З Різдвом Христовим» за часів незалежності в Україні було
надруковано у 1997 році.
«Щедрик» - в основу «Щедрика»
лягла українська народна щедрівка. Але саме обробка композитора Миколи
Леонтовича принесла твору світову славу. Всього є п’ять обробок мелодії Миколою
Леонтовичем. Над твором автор працював з 1901 до 1919 року. Вперше світ почув
«Щедрик» у 1916-му році. Тоді його виконав хор Київського університету. Твір
одразу став популярним, а Леонтович – відомим. В оригіналі «Щедрика» співається
про ластівку, яка прилетіла сповістити про багатий рік для родини. Вважається,
що український оригінал спирається на стару слов'янську легенду про те, що
кожен дзвін у світі прославляв Ісуса в ніч, коли він народився. У світі
«Щедрик» відомий під назвою «колядка дзвонів». У 1921 році «Щедрик» був уперше
виконаний на концерті в Карнегі Холі в Нью-Йорку. Ця пісня настільки вразила
душу американців, що у 1936 році американець українського походження Пітер
Вільговський створив англійську версію слів.
«Jingle Bells» (Передзвін
дзвіночків) - одна з найвідоміших різдвяних пісень світу. «Jingle Bells»
написав Джеймс Лорд Пьерпонт (1822-1893) і зареєстрував під назвою «One Horse
Open Sleigh» 16 вересня 1858 року. «Дзвіночки» швидко облетіли світ, вони
звучать в концертних залах і на вулицях, як мелодія мобільних телефонів і в
сольних виступах співаків. Цю пісню виконували оркестр Ґвена Міллера, Барбара
Стрейсенд, Бінґ Кросбі і багато інших.
Ялинка – звичай зустрічати
Різдво і Новий рік біля прикрашеної ялинки йде у древніх часів. Він пов'язаний
з культом зелені. У Древній Греції та Римі домівки перед настанням Нового року
прикрашали зеленими гілками, вважаючи, що це принесе здоров'я і щастя в цьому
році.
В протестантських країнах існує
поетична легенда про те, як Мартін Лютер в ніч перед Різдвом (1513 р.) був
настільки вражений красою зіркового неба, що йому здалося, наче зірками
прикрашені і гілки дерев. Прийшовши до
дому, він поставив на столі ялинку і прикрасив її зірками та свічками.
Спочатку ялинки прикрашали дуже
просто. Поступово на їх гілках з'явилися горіхи, солодощі, кульки, а на вершині
- зображення сонця, яке пов'язували цю прикрасу з сонячним циклом. Протягом
століть ялинка та її прикраси змінилися, роки та географія вносили свої
корективи. І зараз лісова красуня невіддільна від зимових свят.
Новорічні казки Вільгельма Гауфа
Вільгельм Гауф (29.11. 1802 –
18.11.1827) - німецький письменник, один із найвідоміших у світі казкарів.
класик світової літератури першої половині ХІХ століття. Його життя було
коротким, всього 25 років. Проте написані ним казки живуть досі. Він був
струнким, гарним, веселим і дотепним. Він залишив нам не тільки казки, кращі з
яких зайняли чільне місце в світовій літературі. Його перу належать також
вірші, балади, популярні солдатські пісні, новели, есе, історичні романи і
мемуари.
Отримавши університетський
диплом доктора філософії та теології, Вільгельм Гауф влаштувався вихователем
дітей у родині генерала барона Ернеста фон Хегеля з 1824 по 1826 роки. Саме для
дітей Барона фон Хегеля в 1826 році були написані його чарівні казки, які завдяки
участі баронеси фон Хегель незабаром були опубліковані в «Альманасі казок січня
1826 року для синів і дочок знатних станів» знаменитим німецьким видавництвом,
що друкує Гете і Шиллера.
У казках Гауфа свій неповторний
колорит. Письменник майстерно створює своєрідний казковий світ, який дивним
чином стає часом настільки реальним, що важко визначити перехід реалістичного
оповідання до казкових подій. Велику роль в цьому відіграє композиційна
побудова альманахів. Автор навмисно веде нас в такі місця, де втручання
чарівних сил передбачається як би само собою: то це таємничий для європейця
Схід з його екзотичної атмосферою, то середньовічна німецька харчевня серед
дрімучого лісу. Ми очікуємо чудес, і письменник нам їх дарує.
Гауф В. Казки / пер. з нім.; художник Сергій
Іванов. – Львів : Універсум, 2002. – 192 с.
У літературний спадщині Вільгельма Гауфа три
альманахи казок, один з яких був випущений вірною дружиною після його смерті
(1826–1828 рр.): «Караван» - казки: «Каліф-чорногуз», «Корабель привидів»,
«Маленький Мук» та ін.; «Олександрійський шейх та його невільники» - казки
«Карлик Ніс», «Мавпа-людина», «Історія Альманзора»; «Харчевня в Шпессарті» -
казки: «Холодне серце», «Гульден з оленем», «Пригоди Саїда», «Стінфольська
печера».
Жанр - фентезі, сімейний
Режисер - Франческо Стефані
Світова
прем'єра - 25 cічня 1953 року
За мотивами казки німецького письменника
Вільгельма Гауфа.
Жанр - фентезі
Режисер – Галина Орлова
Рік –
1970
За мотивами казки німецького письменника
Вільгельма Гауфа. Про хлопчика Якоба, якого зла стара зачарувала в карлика з
довгим носом. При цьому вона обдарувала його вмінням готувати різні страви і
розбиратися в травах. Все це допомогло юнакові повернути собі колишню
зовнішність.
Жанр - казка
Режисер – Ілля Максимов
Прем'єра -
20 березня 2003 року
Анімаціонній фільм за мотивами казок
Вільгельма Гауфа «Карлик Ніс» і «Маленький Мук».
Фантастична «Ніч перед Різдвом» Миколи Гоголя
Микола Гоголь (01.04.1809 - 20.03.1852) - класик світової літературі
першої половині ХІХ століття, автор поеми в прозі «Мертві душі», знаменитого
«Тараса Бульби» і збірників «Вечори на хуторі поблизу Диканьки», «Миргород»,
«Арабески», комедій і повістей.
Талант Гоголя, виплеканий на
українській землі, втілив у собі самобутній дух і характер народу, увібрав його
національну самосвідомість.
Особливою рисою «Вечорів…» став
унікальний гумор, що мав безліч відтінків – від легкого безтурботного сміху до
похмурого комізму. Персонажі – колоритні і ширі – були змальовані яскраво, мали
свою індивідуальність.
Саме «Вечори ...» залишилися
єдиним пам'ятником початкової пори творчості Миколи Гоголя. У цьому творі, за
словами самого письменника, відображені «перші солодкі хвилини молодого
натхнення».
Матеріал повістей воістину
невичерпний: це усні розповіді, легенди, байки. Мета письменника - пізнати дух
народу, витоки національного характеру. «Вечори ...» - книга фантастичних
пригод. Фантастичне явище для Гоголя - одна з найважливіших сторін народного
світогляду. Реальність і фантастика химерно переплітаються в уявленнях народу
про минуле та сьогодення, про добро і зло.
Всією своєю творчістю Микола
Гоголь по праву завоював світову славу. Його твори перекладені на багато мов
світу, їх люблять і читають.
Гоголь М. Ніч перед Різдвом: повість // Микола
Гоголь. Вечори на хуторі біля Диканьки. Тарас Бульба. Вій: повісті. – Київ,
2010. – С. 102 – 138.
«Ніч перед Різдвом» - цією повістю
відкривалася друга частина «Вечорів на хуторі біля Диканьки», що побачила світ
в 1832 році.
«Останній день перед Різдвом минув. Зимова,
ясна ніч настала. Глянули зірки. Місяць велично виплив на небо посвітити добрим
людям на всьому світові, щоб усім було весело колядувати й славити Христа….»
Жанр – фантастичній фільм
Режисер – Олександр Роу
Рік - 1961
Казкова історія, що сталася на українському хуторі поблизу Диканьки в ніч перед Різдвом.
Казкова історія, що сталася на українському хуторі поблизу Диканьки в ніч перед Різдвом.
«Різдвяні повісті» Чарльза Діккенса
Чарльз Діккенс (07.02.1812 –
09.06.1870) – видатний англійський письменник, класик світової літератури, один
з найбільших прозаїків ХІХ століття.
Сучасники описували портрет
молодого Діккенса із захопленням. Зовнішня привабливість поєднувалася з
непохитною волею, завзятістю і вражаючою працездатністю.
Почавши свій життєвий шлях без
всяких переваг і привілеїв, Діккенс виявляв талант у всьому, за що б не брався.
Він був блискучим судовим репортером, першокласним парламентським
стенографістом, щасливим видавцем, але перш за все тонким і правдивим
художником, який описав англійські звичаї.
У 1837 році він опублікував
свій перший роман «Посмертні записки Піквікского клубу», який став одним з
яскравих зразків вишуканого гротеску у літературі. Письменник особисто читав
свої твори на публіці, оскільки мав для цього непогані акторські здібності.
Його читання користувалися успіхом серед слухачів. Голос міміка робили живими
безсмертні персонажі його творів.
Починаючи з 1850 року, в
заснованому Діккенсом журналі «Домашнє читання» щороку один номер журналу був
присвячений різдвяним розповідями, авторами яких були постійні співробітники
журналу - Чарльз Діккенс, Уілікі Коллінз, Елізабет Гаскел та інші.
У 1848 році з’явився цикл
«Різдвяні повісті» Чарльза Діккенса, який
включає 5 повістей: «Різдвяні пісні у прозі» (1843), «Дзвони» (1844),
«Цвіркун за вогнищем» (1845), «Битва життя» (1846), «Одержимий» (1848).
Диккенс Ч. Рождественские повести / пер. с
англ.; художник А. Дудин. – Москва : Изд-во «Художественная литература», 1990.
– 366 с. – (Классики и современники. Зарубежная литература).
Діккенс любив Різдвяні свята: «Це радісні дні
- дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли
люди, немов по мовчазній угоді, вільно розкривають один одному серця і бачать у
своїх ближніх - навіть в незаможних і знедолених - таких же людей, як вони
самі»…
Жанр – драма, фентезі
Режисер – Клайв Донер
Рік – 1984
Сюжет фільму взято з розповіді Чарльза Діккенса Різдвяна історія.
Сюжет фільму взято з розповіді Чарльза Діккенса Різдвяна історія.
Жанр –
анімація, драма, фентезі
Режисер – Роберт Земекіс
Рік – 2009
Традиційною різдвяною історією, яку в англомовному світі переказують щороку під Різдво, став твір Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі, або різдвяне оповідання з привидами». Сюжет його у світовому кінематографі використовувався неодноразово, — а в Україні уперше з'явився на екранах під назвою «Різдвяна історія».
Традиційною різдвяною історією, яку в англомовному світі переказують щороку під Різдво, став твір Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі, або різдвяне оповідання з привидами». Сюжет його у світовому кінематографі використовувався неодноразово, — а в Україні уперше з'явився на екранах під назвою «Різдвяна історія».
Жанр –
анімація, драма, фентезі
Режисер – Джиммі Т. Муракамі
Рік – 2001
Ебенезер Скрудж відомий на всю околицю лихвар і скнара. Ніщо не може похитнути його черстве і жадібне серце. У нього немає близьких, друзів і радості в житті, крім накопичення капіталу. Але все змінюється, коли напередодні Різдва до нього приходять три привиди, які змінять життя Скруджа назавжди.
Ебенезер Скрудж відомий на всю околицю лихвар і скнара. Ніщо не може похитнути його черстве і жадібне серце. У нього немає близьких, друзів і радості в житті, крім накопичення капіталу. Але все змінюється, коли напередодні Різдва до нього приходять три привиди, які змінять життя Скруджа назавжди.
Сторінками видань
Воропай О. Звичаї нашого народу:
народньо-календарні звичаї, український одяг: етнографічний нарис / Олекса
Воропай; худож. оформ. І. Бородаєвой. – Київ : Унів. вид-во «ПУЛЬСАРИ», 2012. –
632 с.
«Звичаї нашого народу» - фундаментальна праця
Олекси Воропая, підсумок його самовідданої багатолітньої пошукової роботи, яка
охоплює річний календарно-обрядовий цикл життєдіяльності українців та традиції
народного одягу.
Карнавалы. Праздники / ред. группа: Т.
Каширина, Т. Евсеева. – Москва : Мир энциклопедий, 2005. – 184 с., ил. – (Самые
красивые и знаменитые).
Серед безлічі свят «великих» і малих - є
абсолютно особливі, що займають унікальне місце в історії людства, в житті
кожного народу і кожної людини. Такі свята чекають, до них готуються, їх довго
згадують.
Курочкін О. Українські новорічні обряди «Коза»
і «Маланка»: з історії народних масок. – Опішне: Вид-во Національного
музею-заповідника українського гончарства, 1995. – 392 с.
В монографії за етнографічними джерелами
реконструюється архаїчний сценарій новорічних обрядів українців, досліджується
їх ґенеза, структура, просторова й часова динаміка.
Люба моя Україна: свята, традиції, звичаї,
обряди, прикмети та повір’я українського народу / упорядник Шкода М. Н.. –
Донецьк : ТОВ «ВКФ «БАО», 2012. – 544 с., іл.
Світ українських традиції нескінченно багатий.
Століттями складалася гармонійна система обрядів та вірувань, які на сучасному
історичному етапі знову набувають популярності.
Скуратівський В. Т. Дідух: свята українського
народу. - Київ : Освіта, 1995. – 272 с.
Пропоноване видання – найбільш повне зібрання
календарних свят українського народу. Автор, відомий письменник та етнограф
діліться з читачем своїм знанням духовної культури нашого народу, обрядовості,
традицій, фольклору, що сягають тисячоліть.
Український вертеп: вертеп в драматургії,
прозі та поезії ХІХ-ХХ ст.: збірник / упорядник М. М. Сулима. – Київ : Дніпро,
2010. – 608 с.
Вертеп після його «відкриття» в 1840-х рр.
залишається чи не універсальною мистецькою формою. Поєднання сакрального й
суспільного, трагічного й комічного перетворило дерев’яну скриньку з ляльками
на одну з моделей світу.
Ярош В. Золотий колос Дажбога: хліб в
українських легендах та віруваннях. – Київ : Успіх і кар’єра, 2013. – 112 с.,
іл.
Збірка українських легенд та давніх вірувань
про основну і найважливішу страву в житті українського народу – хліб. Шанобливе
становлення до хліба протягом тисячоліть зберігається у всіх народів світу.
Как всегда, познавательно, ёмко, интересно
ВідповістиВидалити