* * * 2025 * * * Всесвітня столиця книжки 2025 року — Ріо-де-Жанейро* * * 2025 * * * 250 років від дня народження німецького філософа Георга Вільгельма Фрідріха Гегеля * * * 2025 * * * 250 років від дня народження англійської письменниці Джейн Остін * * * 2025 * * * 200 років від дня народження австрійського композитора Йоганна Штрауса (сина) * * * 2025 * * *185 років від дня публікації збірки поезії Тараса Шевченка «Кобзар» * * * 2025 * * * 150 років від дня народження українського живописця Олександра Мурашка * * * 2025 ***150 років від дня публікації роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» * * * 2025 * * * 150 років від дня народження німецького письменника Томаса Манна* * *2025 * * * 150 років від дня народження українського хорового диригента, композитора Олександра Кошиця * * *2025 * * * 100 років з часу заснування журналу «Всесвіт»* * *

середа, 15 січня 2025 р.

5 книг для батьків із практичними порадами та корисними ідеями: Всеукраїнська програма ментального здоров’я «Ти як?»

 


Як підготувати дитину до дорослого життя? Чому гра, музика, малювання, читання казок мають виняткове значення в житті дитини? Які існують ризики взаємодії дитини з інформаційним простором та шляхи їх подолання? Що робити, якщо дитина не випускає з рук телефон?  Як батьки вчаться не пов’язувати поняття «небезпека» і «віртуальний світ»? До чого можуть призвести безтурботність, безвідповідальність та безжалісність підлітків та яка у цьому роль дорослих?

 






Дмитро Максименко  «Різнокольорове дитинство: ігротерапія, ізотерапія, казкотерапія, музикотерапія»


Запропонована у книзі система корекційно-розвиваючих занять спрямована на розвиток гармонічної особистості дитини. Вона доповнює загальноосвітню програму дошкільних установ і дозволяє приєднати її в план роботи вихователя, музичного керівника, інструктора по фізичній культурі, психолога. Психолог через ігротерапію, вихователь через казкотерапію, педагог через ізотерапію, музичний керівник через музикотерапію створюють ті умови, в яких дитина розвивається, виражає себе, пізнає й удосконалює. Книга рекомендується як для педагогів, які працюють з дітьми так і зацікавленим батькам.

 

Максименко Д. С. Різнокольорове дитинство : ігротерапія, ізотерапія, казкотерапія, музикотерапія. Практична психологія / Д. С. Максименко. — Київ : Центр учбової літератури, 2018. — 192 с.

В останні роки в сфері освіти помітно зріс інтерес до використання дитячої творчості та ігор в корекційно-розвиваючій роботі з дошкільниками. Актуальність такої роботи полягає в тому, що вона має універсальний характер і розрахована на будь-яку дитину, тобто ініціює резервні можливості дітей, які нормативно розвиваються, так і на дітей з особливими можливостями здоров’я.

Дошкільний вік — фундамент загального розвитку особистості, тут стартують ті якості, які розгортатимуться протягом усього життя. Отже одним з найважливіших напрямків дошкільного виховання є розвиток інтегративних якостей дитини, які вона може і повинна набути в цей період.

У процесі освоєння програми дошкільної освіти дитина може набути наступні якості:

Фізично розвинена, яка опанувала основні культурно-гігієнічні навички. У дитини сформовані основні фізичні якості і потреба в руховій активності. Самостійно виконує доступні віку гігієнічні процедури, дотримує елементарних правил здорового способу життя;

Допитлива. активна. Цікавиться новим, невідомим у навколишньому світі( світі предметів і речей, світі відносин і своєму внутрішньому світі). Задає питання дорослому, любить експериментувати. Здатна самостійно діяти У випадках ускладнень звертається за допомогою до дорослого. Приймає живу зацікавлену участь в освітньому процесі;

Емоційно чуйна. Відгукується на емоції близьких людей і друзів. Співпереживає персонажам казок, історій, розповідей. Емоційно реагує на твори образотворчого мистецтва, музичні і художні твори, світ природи;

Опанувала засоби спілкування і способи взаємодії з дорослими й однолітками. Дитина адекватно використовує вербальні і невербальні засоби спілкування, володіє діалогічною мовою і конструктивними способами взаємодії з дітьми і дорослими. Здатна змінювати стиль спілкування з дорослим або однолітком у залежності від ситуації;

Здатна управляти своєю поведінкою і планувати свої дії на основні первинних ціннісних представлень. Дотримується елементарних загальноприйнятих норм і правил поведінки на вулиці(дорожні правила), у громадських місцях (транспорті, магазині, поліклініці, театрі, бібліотеці та ін.);

Здатна вирішувати інтелектуальні й особисті задачі (проблеми) адекватні віку. Дитина може застосовувати самостійно засвоєні знання і способи діяльності для вирішення нових задач (проблем), поставлених як дорослим, так і нею самою;

Дитина має первинні уявлення про себе, власну приналежність і приналежність інших людей до визначеної статі. Знає про склад родини, родинних відносин і взаємозв’язках, розподіл сімейних обов’язків та сімейні традиції. Має уявлення про суспільство та його культурні цінності, державу і приналежність до неї, світ і природу;

Дитина опанувала універсальні передумови навчальної діяльності — уміння працювати за правилом і за зразком, слухати дорослого і виконувати його інструкції. У дитини сформовані уміння і навички необхідні для здійснення різних видів дитячої діяльності;

 


Дмитро Максименко «Здоров’я дитини в сучасному інформаційному середовищі»


Книга висвітлює проблему здоров’я і безпеки сучасних дітей і підлітків при взаємодії з джерелами масової інформації (телебаченням, журналами, інтернет-ресурсами, комп’ютерними іграми тощо) і буде корисна як фахівцям (педагогам, психологам, соціологам), так і батькам, які прагнуть допомогти дошкільникам і школярам залишитися здоровими і незалежними від небажаних впливів цифрового світу і медіапростору. Адресована також студентам педагогічних коледжів і вузів з дисциплін професійного циклу (педагогіка, методика навчання і виховання, методика пізнавального і соціально-особистісного розвитку дошкільника, методика викладання інтегрованого курсу «Навколишній світ» у початковій школі тощо), для проходження педагогічної практики.

 

Максименко Д. С. Здоров’я дитини в сучасному інформаційному середовищі. Практична психологія / Д. С. Максименко. — Київ : Центр учбової літератури, 2018. — 224 с.

У наше століття інформація — це ресурс, який розкриває великі  можливості,  та  дає  владу  над  людьми. Однак  інформаційний простір таїть у собі визначені небезпеки, особливо це стосується сфери масової комунікації — занадто  велика спокуса використовувати даний ресурс для просування своїх інтересів і одержання вигоди в порушення  етичних принципів. Проте негативний вплив  каналів масової інформації і комунікації зайво драматизується в суспільстві: на  ґрунті суб’єктивних і емоційних висловлень «авторитетних» осіб  формуються  стереотипи, які створюють загрозу демократичним волям і заперечують потенціал інформаційного простору цифрових, аналогових і друкованих засобів  у навчанні, вихованні і розвитку повноцінного громадянина — вільної, освіченої, здорової, активної людини.

Очевидна  необхідність об’єктивного  і всебічного аналізу практики взаємодії дитини з інформаційним простором, оцінки реальних ризиків і шляхів їх подолання. Діти мають право на особливу турботу і допомогу. Реалізації цього права має сприяти політика  держави, а також стратегія і тактика педагогічної  взаємодії з дитиною в родині та освітніх організаціях. Охорона  дітей від будьяких форм дискримінації  і насильства припускає не тільки захист від  побоїв, знущань, цькування і тому подібного, а й створення умов безпеки фізичного, психологічного, моральноетичного плану (ми не маємо на увазі корисні для розвитку дитини соціальні виклики — це інший аспект). Однією з умов комфортного дитинства є вільний доступ дитини до інформації і матеріалів, які спрямовані на сприяння соціальному, духовному і моральному  благополуччю, а також здоровому фізичному і психічному розвитку. Однак юна і недосвідчена  людина не здатна самостійно розпізнати, наскільки матеріали для нього корисні або шкідливі.

Ця здатність формується поступово в процесі когнітивного, емоційного, соціального розвитку. Вона може формуватися стихійно (у цьому  випадку становлення дитини як грамотного користувача інформаційних ресурсів може  критично затягтися, а може і не завершитися зовсім). При правильно  організованій педагогічній взаємодії можна формувати дану компетентність цілеспрямовано й ефективно, використовуючи можливості сензитивного  (найбільш чуттєвого до цього виду пізнання навколишнього світу) періоду дитинства й актуальні для кожного віку інформаційні ресурси.

За словами французького педагога Евелін Бевор, засіб комунікації — це своєрідний «фільтр» між реальністю і людьми; і без знання про те, як функціонує цей «фільтр», людина виявляється безвладним і бездумним споживачем інформації з медіа, замість духовного росту особистості відбувається її придушення інформаційними «благами  цивілізації». І ці знання  зобов’язані дати дитині дорослі, дотримуючи її право на безпеку. Сучасні діти нерідко із самого раннього віку залучені у віртуальні комунікації і вже не  уявляють собі світ без Інтернету, де вони знаходять можливості  для  одержання нових знань і спілкування. Слід також враховувати, що одним із пріоритетних векторів розвитку держави є усунення «цифрової нерівності»: забезпечення всіх шарів населення доступним інтернетом і послугами зв’язку.  Ці перспективи забезпечують реалізацію права кожного громадянина на інформацію.

У зв’язку з цим одним з важливих напрямків діяльності фахівців в сфері  медіа і  цифрових комунікацій є сприяння підвищенню соціальної відповідальності батьків і працівників сфери освіти і культури у відношенні використання інформаційних технологій і Інтернету дітьми, створення доступних для цього засобів (серед який — популярна література й інформаційні ресурси).

У  контексті інформаційної безпеки дітей особливу актуальність набуває  популяризація практичного досвіду в області захисту дітей від негативного  впливу інформаційнокомунікаційних технологій, заснованого на наукових  дослідженнях даної проблеми. Ні родина, ні освітні організації не мають, як  правило, системного й об’єктивного уявлення про те, яку шкоду може робити телебачення, жовта преса, Інтернет, мобільна телефонія, реклама й інші медіа на фізичне, психічне, духовноморальне здоров’я, емоційнопсихологічне  благополуччя дитини. Навіть інтуїтивно почуваючи необхідність допомогти людині, яка дорослішає, стати грамотним користувачем інформаційнокомунікаційних технологій, педагоги і батьки часто не знають, як саме це зробити, діють «навмання» і не завжди ефективно.

ЗМІ створюють  інформаційний хаос, розібратися в якому може лише  підготовлена людина, а формування відповідних здібностей — задача  непростих, потребуючих істотних зусиль як від родини, так і від педагогічного співтовариства. Однак неготовність дорослих занурюватися у світ медіа для  вирішення виховних задач (психологічний  бар’єр, суб’єктивне негативне відношення до подібних джерел інформації, а головне — недостатність теоретичних і методичних знань у цій області) — цілком переборний фактор.

Систематична педагогічна  діяльність по навчанню дитини ефективній, а головне — усвідомленій взаємодії з навколишнім інформаційним простором сприяє самостійному створенню свого персонального інформаційного поля, що не наносить шкоди здоров’ю і, можливо, навіть поліпшує його.

 


Мадлен Дені, Мішель Стора «Цифрове дитинство. Гаджети і ТБ. Заборонити не можна дозволити»


Мадлен Дені — спеціалістка з дитячої психології, авторка численних творів на тему виховання.

Мішель Стора — дитячий і підлітковий психолог-клініцист та спеціаліст із комп’ютерних ігор та їхнього впливу на дітей.

Книжка дасть відповіді на болючі запитання: Що робити, якщо дитина не випускає з рук телефон? Чим небезпечні телепрограми для немовлят? Як захистити дитину від насильства на екрані? Як допомогти дитині зрозуміти інформацію з інтернету?

Телебачення, ігрові приставки, комп’ютери та комп’ютерні ігри, планшети, смартфони — повний огляд інтерактивного дозвілля відповідно до віку вашої дитини — від 1 до 12 років, завдяки якому ви навчитеся розумно використовувати гаджети. Чіткі відповіді експерта на всі ваші запитання допоможуть краще розуміти віртуальні світи та їхній вплив на розвиток дитини. Завдяки підказкам і порадам рубрики «Випробувано на практиці» ви дізнаєтеся, як встановити чіткі обмеження для вашої дитини, уникнути зловживання гаджетами, і водночас разом насолоджуватися грою… що подарує вам гармонійне та радісне сімейне життя!

 

Дені М. Цифрове дитинство. Гаджети і ТБ. Заборонити не можна дозволити / Мадлен Дені, Мішель Стора ; пер. з фр. Ганни Кирієнко. — Київ : АРТБУКС, 2021. — 104 с.

Із самого малку діти захоплюються екранами. Телебачення, ігрові приставки, комп’ютери, планшети та смартфони з роками неминуче займатимуть дедалі більше часу в їхньому дозвіллі. У зв’язку із цим постає питання: який вплив на їхній розвиток може мати цей потік зображень та віртуальних повідомлень? Ці чудові інструменти допоможуть дитині познайомитися з новими технологіями — чи занадто швидко занурять її у світ де все віртуальне?

Деякі батьки вирішують заборонити своєму малюку будь-які види екранів. Таке радикальне рішення часто спонукає дитину порушувати заборону і отримувати від цього задоволення. Натомість іншим батькам вдається знаходити золоту середину, контролюючи зміст ігор або користування інтернетом, і головне — стежачи, щоб «екрани» не ставали найголовнішим у житті дитини.

Хороші сімейні звички, прищеплені з дитинства, безперечно найкраще допомагають уникнути зловживання, що часто з’являється у підлітковому віці. А батьки, зі свого боку, вчаться не пов’язувати надто часто поняття «небезпека» і «віртуальний світ». Отже, завдання батьків - проаналізувати зміст цих знаменитих «машин», аби зрозуміти їхній механізм дії й убезпечити дітей від деяких пасток!.

 


Дмитро Максименко «Психологічні особливості криз підлітка»


У книзі розглянуті типові випадки криз підлітків. Найнебезпечніші з них    відхід від контактів зі значимими дорослими, що найчастіше призводить до правопорушень або усвідомленого заподіяння шкоди своєму здоров'ю. Підкреслюється важливість позитивної сімейної атмосфери для дорослішання підлітків, постійна зайнятість дітей привабливими і розвиваючими видами діяльності. Особливу увагу автор звертає на необхідність тісного контакту з підлітками. Окремо йдеться про психологічну допомогу батькам і підліткам. Пропонуються матеріали про профілактику суїцидального ризику. Книга рекомендується як для педагогів так і для батьків.

 

Максименко Д. С. Психологічні особливості криз підлітка. Практична психологія / Д. С. Максименко. — Київ : Центр учбової літератури, 2018. — 200 с.

У пропонованій праці показано, як народжуються деструктивні вчинки підлітків, до чого можуть призвести лінь, безтурботність, безвідповідальність, безжалісність, яка роль дорослих у цих процесах. Деструктивність — негативне ставлення людини до самої себе або до інших людей і відповідна до цього ставлення поведінка. Деструктивна особистість нещаслива, навіть якщо їй вдається досягнути поставлених цілей.

Книга складається з чотирьох розділів. У першому розділі «Деструкція як відхилення від нормальної поведінки особистості» розглядаються різні психологічні теорії деструкції. Дали аналізуються умови, що провокують види деструктивної поведінки. Показуються психологічні причини такої поведінки в підлітків. У другому розділі «Родина як джерело породження деструктивної поведінки» описуються психічні травми в процесі сімейного виховання і навчання й афект неадекватності як механізм деструктивного відхилень підлітка.

В третьому розділі «Школа як джерело прояву деструктивної поведінки» описані різні випадки страждань дитини, які стають джерелами деструкції. На початку навчання в школі її починають кривдити однолітки за її «особість»: вона наївна, намагається завжди виконувати вимоги вчителя, не розуміючи, чому учні пустують і зваляють провину на іншу. Во відверто розповідає, чому їй перешкодили вивчити урок у групі продовженого дня. Проходить час, і вона стає як всі: хитрить, обманює, списує домашні завдання, улесливо дивиться в очі вчителю… Її головна мета — не розгнівати педагога, уникнути двійки, сховати щоденник…

В четвертому розділі «Психологічна допомога підліткам з порушеною поведінкою» описується профілактична робота психологів разом з іншими фахівцями, батьками і вчителями про позитивну спрямованість діяльності підлітка. Це можливо у випадках розпізнавальних криз, що з’являються в школі. Даються рекомендації, як їх переборювати і «працювати» з ними. Далі розглядається можливість позитивного ставлення до школяра з появою значимих людей і позитивно спрямовані бажаних цілей. Підкреслюються основні форми переключення поведінки на позитивні дії.

Особлива увага приділена діагностичним матеріалам    тестам, опитувальникам, різним психологічним завданням. Вони допоможуть самостійно попрацювати над розумінням причин деструкції своїх дітей. Як приклади використовуються ситуації, викладені в різних листах батьків.

 

Москаленко Г. Т. «Доки ваш підліток не звів вас з розуму»


Чого хочуть для своїх дочок всі батьки? Чи важко знайти з дівчатками спільну мову? Як стати для дочки опорою і при цьому навчити її бути самостійною? Ви - стурбований батько, спантеличений дідусь або опікун, чиїм турботам доручили чужих дочок? Значить, ця книга для вас. Методика психолога: реальні рішення, засновані на практичному досвіді, ефективна стратегія замість гасел і банальностей, а також постійне відчуття гумору, яке виручає навіть у безвихідних ситуаціях.

 

Москаленко Г. Т. Доки ваш підліток не звів вас з розуму. Практична психологія / Г. Т. Москаленко. — Київ : Видавничий дім «Професіонал», 2018. — 276 с.

«Багатьом важко це зрозуміти, але мені подобається працювати з нестерпними підлітками. Мені подобається їхнє дивне поводження, анархічна філософія і здатність перетворювати найпростіші і ясні речі в Новий Орлеан під час урагану. І більше всього я люблю самих грубих, сердитих і важких…

Можливо саме це величезне задоволення від роботи із сердитими, грубими і неприємними підлітками і зробило мене професіоналом. Я багато років працював з дітьми з «самих низів». Це була те ще розвага. З деякими з цих дітей і їхніх родин ви зустрінетеся в цій книзі, а також і з зовсім нормальними дітьми, а усіма    від озброєних підлітків-грабіжників до чуттєвих відмінників.

Ми поговоримо про ледачих дітей, злих дітей, грубих дітей, моторошних дітях, полохливих дітях, смутних дітях і про звичайних зіпсованих і поганих дітей. Про усіх. Коли маєш справу з підлітками, потрібно дотримуватися декількох базових принципів. На їхній стороні молодість і енергія, на наший  —  вік і досвід. Я розповім вам про все, що мені вдалося довідатися за довгі роки роботи з важкими дітьми. Насамперед, я збираюся показати, що правила гри набагато простіше, ніж більшості з нас здається в ці часи зацикленості на дітях і почутті власної гідності. Проте будьте уважні: ця книга не про те, як стати ідеальними батьками… Ця книга скоріше про те, як бути «досить гарними» батьками…».




Підготувала К.В. Бондарчук, завідувачка читальним залом.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Надеемся на комментарии