Як підготувати дитину до дорослого життя? Чому гра, музика, малювання, читання казок мають виняткове значення в житті дитини? Які існують ризики взаємодії дитини з інформаційним простором та шляхи їх подолання? Що робити, якщо дитина не випускає з рук телефон? Як батьки вчаться не пов’язувати поняття «небезпека» і «віртуальний світ»? До чого можуть призвести безтурботність, безвідповідальність та безжалісність підлітків та яка у цьому роль дорослих?
Дмитро Максименко «Різнокольорове дитинство: ігротерапія,
ізотерапія, казкотерапія, музикотерапія»
Запропонована у книзі система
корекційно-розвиваючих занять спрямована на розвиток гармонічної особистості
дитини. Вона доповнює загальноосвітню програму дошкільних установ і дозволяє
приєднати її в план роботи вихователя, музичного керівника, інструктора по
фізичній культурі, психолога. Психолог через ігротерапію, вихователь через
казкотерапію, педагог через ізотерапію, музичний керівник через музикотерапію
створюють ті умови, в яких дитина розвивається, виражає себе, пізнає й
удосконалює. Книга рекомендується як для педагогів, які працюють з дітьми так і
зацікавленим батькам.
Максименко Д. С. Різнокольорове дитинство : ігротерапія, ізотерапія, казкотерапія, музикотерапія. Практична психологія / Д. С. Максименко. — Київ : Центр учбової літератури, 2018. — 192 с.
В останні роки в сфері освіти помітно зріс
інтерес до використання дитячої творчості та ігор в корекційно-розвиваючій
роботі з дошкільниками. Актуальність такої роботи полягає в тому, що вона має
універсальний характер і розрахована на будь-яку дитину, тобто ініціює резервні
можливості дітей, які нормативно розвиваються, так і на дітей з особливими
можливостями здоров’я.
Дошкільний вік — фундамент загального
розвитку особистості, тут стартують ті якості, які розгортатимуться протягом
усього життя. Отже одним з найважливіших напрямків дошкільного виховання є
розвиток інтегративних якостей дитини, які вона може і повинна набути в цей
період.
У процесі освоєння програми дошкільної
освіти дитина може набути наступні якості:
Фізично розвинена, яка опанувала основні
культурно-гігієнічні навички. У дитини сформовані основні фізичні якості і
потреба в руховій активності. Самостійно виконує доступні віку гігієнічні
процедури, дотримує елементарних правил здорового способу життя;
Допитлива. активна. Цікавиться новим,
невідомим у навколишньому світі( світі предметів і речей, світі відносин і
своєму внутрішньому світі). Задає питання дорослому, любить експериментувати.
Здатна самостійно діяти У випадках ускладнень звертається за допомогою до
дорослого. Приймає живу зацікавлену участь в освітньому процесі;
Емоційно чуйна. Відгукується на емоції
близьких людей і друзів. Співпереживає персонажам казок, історій, розповідей.
Емоційно реагує на твори образотворчого мистецтва, музичні і художні твори,
світ природи;
Опанувала засоби спілкування і способи
взаємодії з дорослими й однолітками. Дитина адекватно використовує вербальні і
невербальні засоби спілкування, володіє діалогічною мовою і конструктивними
способами взаємодії з дітьми і дорослими. Здатна змінювати стиль спілкування з
дорослим або однолітком у залежності від ситуації;
Здатна управляти своєю поведінкою і
планувати свої дії на основні первинних ціннісних представлень. Дотримується
елементарних загальноприйнятих норм і правил поведінки на вулиці(дорожні
правила), у громадських місцях (транспорті, магазині, поліклініці, театрі,
бібліотеці та ін.);
Здатна вирішувати інтелектуальні й
особисті задачі (проблеми) адекватні віку. Дитина може застосовувати самостійно
засвоєні знання і способи діяльності для вирішення нових задач (проблем),
поставлених як дорослим, так і нею самою;
Дитина має первинні уявлення про себе,
власну приналежність і приналежність інших людей до визначеної статі. Знає про
склад родини, родинних відносин і взаємозв’язках, розподіл сімейних обов’язків
та сімейні традиції. Має уявлення про суспільство та його культурні цінності,
державу і приналежність до неї, світ і природу;
Дитина опанувала універсальні передумови
навчальної діяльності — уміння працювати за правилом і за зразком, слухати
дорослого і виконувати його інструкції. У дитини сформовані уміння і навички
необхідні для здійснення різних видів дитячої діяльності;
Дмитро Максименко «Здоров’я дитини в
сучасному інформаційному середовищі»
Книга висвітлює проблему здоров’я і
безпеки сучасних дітей і підлітків при взаємодії з джерелами масової інформації
(телебаченням, журналами, інтернет-ресурсами, комп’ютерними іграми тощо) і буде
корисна як фахівцям (педагогам, психологам, соціологам), так і батькам, які
прагнуть допомогти дошкільникам і школярам залишитися здоровими і незалежними
від небажаних впливів цифрового світу і медіапростору. Адресована також
студентам педагогічних коледжів і вузів з дисциплін професійного циклу
(педагогіка, методика навчання і виховання, методика пізнавального і
соціально-особистісного розвитку дошкільника, методика викладання інтегрованого
курсу «Навколишній світ» у початковій школі тощо), для проходження педагогічної
практики.
Максименко Д. С. Здоров’я дитини в сучасному інформаційному середовищі. Практична психологія / Д. С. Максименко. — Київ : Центр учбової літератури, 2018. — 224 с.
У наше століття інформація — це ресурс,
який розкриває великі можливості, та
дає владу над
людьми. Однак інформаційний
простір таїть у собі визначені небезпеки, особливо це стосується сфери масової
комунікації — занадто велика спокуса
використовувати даний ресурс для просування своїх інтересів і одержання вигоди
в порушення етичних принципів. Проте
негативний вплив каналів масової інформації
і комунікації зайво драматизується в суспільстві: на ґрунті суб’єктивних і емоційних висловлень
«авторитетних» осіб формуються стереотипи, які створюють загрозу
демократичним волям і заперечують потенціал інформаційного простору цифрових,
аналогових і друкованих засобів у
навчанні, вихованні і розвитку повноцінного громадянина — вільної, освіченої,
здорової, активної людини.
Очевидна
необхідність об’єктивного і
всебічного аналізу практики взаємодії дитини з інформаційним простором, оцінки
реальних ризиків і шляхів їх подолання. Діти мають право на особливу турботу і
допомогу. Реалізації цього права має сприяти політика держави, а також стратегія і тактика
педагогічної взаємодії з дитиною в
родині та освітніх організаціях. Охорона
дітей від будь‐яких
форм дискримінації і насильства
припускає не тільки захист від побоїв,
знущань, цькування і тому подібного, а й створення умов безпеки фізичного,
психологічного, морально‐етичного
плану (ми не маємо на увазі корисні для розвитку дитини соціальні виклики — це
інший аспект). Однією з умов комфортного дитинства є вільний доступ дитини до
інформації і матеріалів, які спрямовані на сприяння соціальному, духовному і
моральному благополуччю, а також
здоровому фізичному і психічному розвитку. Однак юна і недосвідчена людина не здатна самостійно розпізнати,
наскільки матеріали для нього корисні або шкідливі.
Ця здатність формується поступово в
процесі когнітивного, емоційного, соціального розвитку. Вона може формуватися
стихійно (у цьому випадку становлення
дитини як грамотного користувача інформаційних ресурсів може критично затягтися, а може і не завершитися
зовсім). При правильно організованій
педагогічній взаємодії можна формувати дану компетентність цілеспрямовано й
ефективно, використовуючи можливості сензитивного (найбільш чуттєвого до цього виду пізнання
навколишнього світу) періоду дитинства й актуальні для кожного віку
інформаційні ресурси.
За словами французького педагога Евелін
Бевор, засіб комунікації — це своєрідний «фільтр» між реальністю і людьми; і
без знання про те, як функціонує цей «фільтр», людина виявляється безвладним і
бездумним споживачем інформації з медіа, замість духовного росту особистості
відбувається її придушення інформаційними «благами цивілізації». І ці знання зобов’язані дати дитині дорослі, дотримуючи
її право на безпеку. Сучасні діти нерідко із самого раннього віку залучені у
віртуальні комунікації і вже не уявляють
собі світ без Інтернету, де вони знаходять можливості для
одержання нових знань і спілкування. Слід також враховувати, що одним із
пріоритетних векторів розвитку держави є усунення «цифрової нерівності»:
забезпечення всіх шарів населення доступним інтернетом і послугами
зв’язку. Ці перспективи забезпечують реалізацію
права кожного громадянина на інформацію.
У зв’язку з цим одним з важливих напрямків
діяльності фахівців в сфері медіа і цифрових комунікацій є сприяння підвищенню
соціальної відповідальності батьків і працівників сфери освіти і культури у
відношенні використання інформаційних технологій і Інтернету дітьми, створення
доступних для цього засобів (серед який — популярна література й інформаційні
ресурси).
У
контексті інформаційної безпеки дітей особливу актуальність набуває популяризація практичного досвіду в області
захисту дітей від негативного впливу
інформаційно‐комунікаційних
технологій, заснованого на наукових
дослідженнях даної проблеми. Ні родина, ні освітні організації не мають,
як правило, системного й об’єктивного
уявлення про те, яку шкоду може робити телебачення, жовта преса, Інтернет,
мобільна телефонія, реклама й інші медіа на фізичне, психічне, духовно‐моральне здоров’я,
емоційно‐психологічне благополуччя дитини. Навіть інтуїтивно
почуваючи необхідність допомогти людині, яка дорослішає, стати грамотним
користувачем інформаційно‐комунікаційних
технологій, педагоги і батьки часто не знають, як саме це зробити, діють
«навмання» і не завжди ефективно.
ЗМІ створюють інформаційний хаос, розібратися в якому може
лише підготовлена людина, а формування
відповідних здібностей — задача
непростих, потребуючих істотних зусиль як від родини, так і від
педагогічного співтовариства. Однак неготовність дорослих занурюватися у світ
медіа для вирішення виховних задач
(психологічний бар’єр, суб’єктивне
негативне відношення до подібних джерел інформації, а головне — недостатність
теоретичних і методичних знань у цій області) — цілком переборний фактор.
Систематична педагогічна діяльність по навчанню дитини ефективній, а
головне — усвідомленій взаємодії з навколишнім інформаційним простором сприяє
самостійному створенню свого персонального інформаційного поля, що не наносить
шкоди здоров’ю і, можливо, навіть поліпшує його.
Мадлен Дені, Мішель Стора «Цифрове
дитинство. Гаджети і ТБ. Заборонити не можна дозволити»
Мадлен Дені — спеціалістка з дитячої
психології, авторка численних творів на тему виховання.
Мішель Стора — дитячий і підлітковий
психолог-клініцист та спеціаліст із комп’ютерних ігор та їхнього впливу на
дітей.
Книжка дасть відповіді на болючі
запитання: Що робити, якщо дитина не випускає з рук телефон? Чим небезпечні
телепрограми для немовлят? Як захистити дитину від насильства на екрані? Як допомогти
дитині зрозуміти інформацію з інтернету?
Телебачення, ігрові приставки, комп’ютери
та комп’ютерні ігри, планшети, смартфони — повний огляд інтерактивного дозвілля
відповідно до віку вашої дитини — від 1 до 12 років, завдяки якому ви навчитеся
розумно використовувати гаджети. Чіткі відповіді експерта на всі ваші запитання
допоможуть краще розуміти віртуальні світи та їхній вплив на розвиток дитини.
Завдяки підказкам і порадам рубрики «Випробувано на практиці» ви дізнаєтеся, як
встановити чіткі обмеження для вашої дитини, уникнути зловживання гаджетами, і
водночас разом насолоджуватися грою… що подарує вам гармонійне та радісне
сімейне життя!
Дені М. Цифрове дитинство. Гаджети і ТБ. Заборонити не можна дозволити / Мадлен Дені, Мішель Стора ; пер. з фр. Ганни Кирієнко. — Київ : АРТБУКС, 2021. — 104 с.
Із самого малку діти захоплюються
екранами. Телебачення, ігрові приставки, комп’ютери, планшети та смартфони з
роками неминуче займатимуть дедалі більше часу в їхньому дозвіллі. У зв’язку із
цим постає питання: який вплив на їхній розвиток може мати цей потік зображень
та віртуальних повідомлень? Ці чудові інструменти допоможуть дитині
познайомитися з новими технологіями — чи занадто швидко занурять її у світ де
все віртуальне?
Деякі батьки вирішують заборонити своєму
малюку будь-які види екранів. Таке радикальне рішення часто спонукає дитину
порушувати заборону і отримувати від цього задоволення. Натомість іншим батькам
вдається знаходити золоту середину, контролюючи зміст ігор або користування
інтернетом, і головне — стежачи, щоб «екрани» не ставали найголовнішим у житті
дитини.
Хороші сімейні звички, прищеплені з
дитинства, безперечно найкраще допомагають уникнути зловживання, що часто
з’являється у підлітковому віці. А батьки, зі свого боку, вчаться не пов’язувати
надто часто поняття «небезпека» і «віртуальний світ». Отже, завдання батьків -
проаналізувати зміст цих знаменитих «машин», аби зрозуміти їхній механізм дії й
убезпечити дітей від деяких пасток!.
Дмитро Максименко «Психологічні
особливості криз підлітка»
У книзі розглянуті типові випадки криз
підлітків. Найнебезпечніші з них — відхід від контактів зі значимими дорослими,
що найчастіше призводить до правопорушень або усвідомленого заподіяння шкоди
своєму здоров'ю. Підкреслюється важливість позитивної сімейної атмосфери для
дорослішання підлітків, постійна зайнятість дітей привабливими і розвиваючими
видами діяльності. Особливу увагу автор звертає на необхідність тісного
контакту з підлітками. Окремо йдеться про психологічну допомогу батькам і підліткам.
Пропонуються матеріали про профілактику суїцидального ризику. Книга
рекомендується як для педагогів так і для батьків.
Максименко Д. С. Психологічні особливості криз підлітка. Практична психологія / Д. С. Максименко. — Київ : Центр учбової літератури, 2018. — 200 с.
У пропонованій праці показано, як
народжуються деструктивні вчинки підлітків, до чого можуть призвести лінь,
безтурботність, безвідповідальність, безжалісність, яка роль дорослих у цих
процесах. Деструктивність — негативне ставлення людини до самої себе або до
інших людей і відповідна до цього ставлення поведінка. Деструктивна особистість
нещаслива, навіть якщо їй вдається досягнути поставлених цілей.
Книга складається з чотирьох розділів. У
першому розділі «Деструкція як відхилення від нормальної поведінки особистості»
розглядаються різні психологічні теорії деструкції. Дали аналізуються умови, що
провокують види деструктивної поведінки. Показуються психологічні причини такої
поведінки в підлітків. У другому розділі «Родина як джерело породження
деструктивної поведінки» описуються психічні травми в процесі сімейного
виховання і навчання й афект неадекватності як механізм деструктивного
відхилень підлітка.
В третьому розділі «Школа як джерело
прояву деструктивної поведінки» описані різні випадки страждань дитини, які
стають джерелами деструкції. На початку навчання в школі її починають кривдити
однолітки за її «особість»: вона наївна, намагається завжди виконувати вимоги
вчителя, не розуміючи, чому учні пустують і зваляють провину на іншу. Во
відверто розповідає, чому їй перешкодили вивчити урок у групі продовженого дня.
Проходить час, і вона стає як всі: хитрить, обманює, списує домашні завдання,
улесливо дивиться в очі вчителю… Її головна мета — не розгнівати педагога,
уникнути двійки, сховати щоденник…
В четвертому розділі «Психологічна
допомога підліткам з порушеною поведінкою» описується профілактична робота
психологів разом з іншими фахівцями, батьками і вчителями про позитивну
спрямованість діяльності підлітка. Це можливо у випадках розпізнавальних криз,
що з’являються в школі. Даються рекомендації, як їх переборювати і «працювати»
з ними. Далі розглядається можливість позитивного ставлення до школяра з появою
значимих людей і позитивно спрямовані бажаних цілей. Підкреслюються основні форми
переключення поведінки на позитивні дії.
Особлива увага приділена діагностичним
матеріалам — тестам, опитувальникам, різним психологічним
завданням. Вони допоможуть самостійно попрацювати над розумінням причин деструкції
своїх дітей. Як приклади використовуються ситуації, викладені в різних листах
батьків.
Москаленко Г. Т. «Доки ваш підліток не
звів вас з розуму»
Чого хочуть для своїх дочок всі батьки? Чи
важко знайти з дівчатками спільну мову? Як стати для дочки опорою і при цьому
навчити її бути самостійною? Ви - стурбований батько, спантеличений дідусь або
опікун, чиїм турботам доручили чужих дочок? Значить, ця книга для вас. Методика
психолога: реальні рішення, засновані на практичному досвіді, ефективна
стратегія замість гасел і банальностей, а також постійне відчуття гумору, яке
виручає навіть у безвихідних ситуаціях.
Москаленко Г. Т. Доки ваш підліток не звів вас з розуму. Практична психологія / Г. Т. Москаленко. — Київ : Видавничий дім «Професіонал», 2018. — 276 с.
«Багатьом важко це зрозуміти, але мені
подобається працювати з нестерпними підлітками. Мені подобається їхнє дивне
поводження, анархічна філософія і здатність перетворювати найпростіші і ясні
речі в Новий Орлеан під час урагану. І більше всього я люблю самих грубих,
сердитих і важких…
Можливо саме це величезне задоволення від
роботи із сердитими, грубими і неприємними підлітками і зробило мене
професіоналом. Я багато років працював з дітьми з «самих низів». Це була те ще
розвага. З деякими з цих дітей і їхніх родин ви зустрінетеся в цій книзі, а
також і з зовсім нормальними дітьми, а усіма
— від озброєних
підлітків-грабіжників до чуттєвих відмінників.
Ми поговоримо про ледачих дітей, злих
дітей, грубих дітей, моторошних дітях, полохливих дітях, смутних дітях і про
звичайних зіпсованих і поганих дітей. Про усіх. Коли маєш справу з підлітками,
потрібно дотримуватися декількох базових принципів. На їхній стороні молодість
і енергія, на наший — вік і досвід. Я розповім вам про все, що мені
вдалося довідатися за довгі роки роботи з важкими дітьми. Насамперед, я
збираюся показати, що правила гри набагато простіше, ніж більшості з нас
здається в ці часи зацикленості на дітях і почутті власної гідності. Проте
будьте уважні: ця книга не про те, як стати ідеальними батьками… Ця книга
скоріше про те, як бути «досить гарними» батьками…».
Підготувала К.В. Бондарчук, завідувачка читальним залом.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Надеемся на комментарии