«Простота, правда і природність – три великих принципи прекрасного у всіх творах мистецтва» (К. В. фон Ґлюк)
Народився майбутній композитор 2 липня
1714 року в Німеччині, в баварському містечку Ерасбасі, в сім’ї лісничого.
Батько сподівався, що син продовжить його
справу, але Крістоф обрав долю музиканта. Навчаючись в єзуїтській колегії в
чеському місті Комотау, крім основних освітніх предметів, Крістоф із
захопленням опановував музичні інструменти: скрипку, віолончель, фортепіано,
орган і, маючи хороший голос, співав у церковному хорі.
У 1731 році вступив до Празького
університету, на філософський факультет. Вивчав філософію і водночас брав уроки
музики у відомого чеського композитора і педагога Богуслава Матея
Чорногорського. Разом з мандрівними оркестрами, у складі яких він грав на
віолончелі, гастролював по всій Чехії. Саме в тих концертах віолончеліст
Крістоф Ґлюк виконав свої перші музичні імпровізації.
У 1735 році він, вже сформований
професійний музикант, був запрошений до музично-хорової капели графа Лобковіца
у Відні. Через два роки дістав запрошення на посаду придворного музиканта при
капелі в Мілані. Перебуваючи в капелі талановитий юнак одержав фундаментальні
знання в теорії композиції й вивчив безліч опер найвидатніших майстрів цього
жанру.
У 1741 році на сцені театру в Мілані була
поставлена перша опера композитора Крістофа Ґлюка – «Артаксеркс» (лібрето П.
Метастазіо). Окрилений першим успіхом, композитор-дебютант пише одну за одною
опери. На жаль, ці ранні твори Крістофа Ґлюка не збереглися.
Слава молодого композитора Ґлюка шириться
Європою. Виступи в Лондоні, Гамбурзі, Дрездені, Копенгаґені, Парижі...
У 1754 році Крістоф Ґлюк був запрошений на
посаду придворного композитора у Відні. Різнобічно обдарований музикант, Ґлюк
разом з віденським балетмейстером і лібретистом Г. Анджоліні створив для
віденської опери кілька хореографічних драм. У цих комічних операх на зразок
французьких балетів-пантомим визрівали реалістичні тенденції в тогочасному
музичному мистецтві.
5 жовтня 1762 року у Відні була поставлена
опера Ґлюка «Орфей» на текст поета Кальцабіджі. Ця опера вважається початком
оперно-реформаторської діяльності композитора. Через п’ять років після «Орфея»,
16 грудня 1767 року, на віденській сцені відбулася прем’єра опери «Альцест». У
передмові до опери Ґлюк викладає основні теоретичні принципи своєї оперної
реформи.
Велика міфологічна опера, що переживала
тоді найгострішу кризу, знайшла в творчості Ґлюка музичну трагедію, що
стверджувала етичні ідеали вірності, обов’язку, готовності до самопожертви,
була сповнена величності та сильних пристрастей.
Опери Ґлюка – «Орфей і Еврідіка», «Альцеста»,
«Паріс і Єлена», «Іфігенія в Авліді», «Арміда», «Звільнений Єрусалим»,
«Іфігенія в Тавриді», «Ехо і Нарцис» тощо – вершини оперного мистецтва.
У творчому доробку Крістофа Ґлюка – понад
50 опер, 9 балетів, інструментальні твори: зокрема, концерт для флейти,
тріо-сонати для дуету скрипок і баса, симфонії, та вокальні твори.
Земний шлях всесвітньо відомого
композитора закінчився у Відні 15 листопада 1787 року. Під час похорону
виконувався його останній твір – «De profundls» («З безодні волаю...»),
написаний для хору і оркестру. Цим свого роду «реквієм» диригував учень Ґлюка,
котрого композитор вважав своїм найкращим учнем, – знаменитий Антоніо Сальєрі.
Протягом трьох століть музика Крістофа
Вілібальда фон Ґлюка підкорює слухачів силою і виразністю високих пристрастей.
Кращі з опер видатного композитора і у наш
час посідають чільне місце в репертуарі оперних театрів світу. Звучить музика
Крістофа Ґлюка і на сцені Національного академічного театру опери і балету в
Одесі.
Література про життя та творчість
композитора
Белецкий И. Кристоф Виллибальд Глюк 1714-1787 [Текст]: кн. для юношества / И. В. Белецкий; [ред. В. С. Фомин]. – Ленинград : Музыка, 1971. – 102 с.
Ця книга про життя та творчість німецького
композитора Крістофа Ґлюка. Автор розповідає про непростий шлях митця до слави
реформатора оперного мистецтва – це невгамовна праця та любов до музики. Багато
відомих людей у галузі літератури та мистецтва того часу зустрічалися на його
життєвому шляху, вони також вплинули на творчий успіх композитора.
Рыцарев С. А. Кристоф Виллибальд Глюк [Текст]: [монография] / С. А. Рыцарев; рец.: Климовицкий А. И., Конен В. Дж., Сапонов М. А. ; [ред. А. Злотых]. – Москва : Музыка, 1987. – 182 с.
Книга в яскравій літературній формі розповідає
про творчість видатного композитора XVIII століття, реформатора музичного
театру К. В. Ґлюка. Досліджується сутність естетики та музичного стилю
композитора, а також проблема життя його творчої спадщини у наступні історичні
епохи.
Соллертинский И. Глюк [Текст] / И. Соллертинский; отв. ред. С. Л. Гинзбург. – Ленинград : Музгиз, 1937. – 44 с.
Відомий музикознавець І. Солертинський в
цьому виданні глибоко аналізує творчість німецького композитора К. Ґлюка, він
пише : «до реформи Ґлюк розпочав лише після того, як всебічно обдумав її
теоретично: цілі були зрозумілі, сили зважені, методи випробувані; у
розпорядженні композитора було накопичене десятиліттями, багата та гнучка
майстерність, яку можна було поставити на службу новій ідеї». Такий висновок зробив
автор книги І. Солертинський та охарактеризував геніального композитора
Крістофа Ґлюка – Реформатором оперного мистецтва в епоху класицизму.
Вокальні твори композитора
Глюк К. Ариетта Хариты [Ноты]: из оперы-балета «Осажденная Цитера»: для сопрано с сопровожд. фп. / Глюк К.; [ред. В. Левитская, лит. ред. Р. Рапопорт]. – Москва : Музгиз, 1952 . – 7 с.
Глюк К. Ария Амура [Ноты]: из оперы «Орфей» / К. Глюк; А. Кампра. Песня мотылька: из оперы «Венецианские празднества»; В. Моцарт. Ария Церлины: из оперы «Дон Жуан»: для голоса с фп. (сопрано) ; [ред. М. Виноградов]. – Москва - Ленинград : Музгиз, 1948. – 15 с. – (Вокально-педагогический репертуар).
Глюк К. Ария Орфея («Потерял я Эвридику») [Ноты]: из оперы «Орфей»: для меццо-сопрано с фп. / К. Глюк; [ред. Л. Шохина, лит. ред. Р. Рапопорт]. – Москва : Гос. муз. изд-во, 1958. – 7 с. – (Концертный репертуар вокалиста).
Глюк К. В. Арии [Ноты]: для муж. голоса сопровожд. фп. / К. В. Глюк; [ред. М. Городецкая, лит. ред. А. Тарасова]. – Москва : Музыка, 1986. – 34 с.
Глюк К. В. Арии из опер [Ноты]: для жен. голосов в сопровожд. фп. / К. В. Глюк; [ред. М. Городецкая, лит. ред. А. Тарасова]. – Москва : Музыка, 1987. – 62 с.
Глюк К. В. Орфей и Эвридика [Ноты] : опера в 3 д.: перелож. для пения; либретто Р. Кальцабиджи / К. В. Глюк; фр. текст П. Л. Молина; [ред. В. Золотарев, лит. ред. К. Данько]. – [Москва : Музыка, 1971]. – 244 с.
Глюк Х. Две арии из оперы «Ифигения в Авлиде»; Ария Армиды из оперы «Армида» [Ноты]: для сопрано в сопровожд. фп. / Х. Глюк; [ред. Н. Полынский, лит. ред. Р. Рапопорт]. – Москва : Музгиз, 1960. – 7 с. – (Концертный репертуар вокалиста).
Глюк Х. В. Ария Париса («Скоро настанут вновь») [Ноты]: из оперы «Парис и Елена»: для высок. голоса с сопровожд. фп. / Х. В. Глюк [ред. С. Разоренов]. – Москва : Гос. муз. изд-во, 1951. – 7 с.
Глюк Х. В. Речитатив и ария Ахилла [Ноты]: из оперы «Ифигения в Авлиде» / Х. В. Глюк; Л. Бетховен. Ария Флорестана: из оперы «Фиделио»: для тенора в сопровожд. фп. ; [ред. Ю. Климов, лит. ред. Л. Чудова]. – Москва : Музыка, 1964. – 13 с. – (Концертный репертуар вокалиста).
Твори композитора для музичних
інструментів
Ґлюк Мелодія з опери «Орфей» [Ноти]: для флейти (скрипки з фортепіано) / Ґлюк. – Київ : Муз. Україна, 1995. – 5. с.
Глюк К. Мелодия [Ноты]: для фп. / К. Глюк; [ред. Н. Копчевский]. – Москва : Музыка, 1982. – 6 с.
Ґлюк К. Мелодія [Ноти]: для скрипки з фортепіано / Ґлюк; [ред. І. М. Хуторянський]. – Київ : Муз. Україна, 1967. – 4. с.
Глюк К. В. Мелодия из оперы «Орфей и Эвридика» [Ноты]: для фп. / К. В. Глюк; [ред. В. Ерохин]. – Москва : Музыка, 1986. – 6 с.
Глюк Х. Гавот [Ноты]: перелож. для фп. И. Брамса / Х. Глюк; [ред. К. Сорокин]. – Москва : Музгиз, 1963. – 6 с. (Популярная библиотека пианиста).
Підготувала Т. М. Шилова, завідувачка відділу мистецтв.
Прекрасна добірка нотних видань
ВідповістиВидалити