* * * 2025 * * * Всесвітня столиця книжки 2025 року — Ріо-де-Жанейро* * * 2025 * * * 250 років від дня народження німецького філософа Георга Вільгельма Фрідріха Гегеля * * * 2025 * * * 250 років від дня народження англійської письменниці Джейн Остін * * * 2025 * * * 200 років від дня народження австрійського композитора Йоганна Штрауса (сина) * * * 2025 * * *185 років від дня публікації збірки поезії Тараса Шевченка «Кобзар» * * * 2025 * * * 150 років від дня народження українського живописця Олександра Мурашка * * * 2025 ***150 років від дня публікації роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» * * * 2025 * * * 150 років від дня народження німецького письменника Томаса Манна* * *2025 * * * 150 років від дня народження українського хорового диригента, композитора Олександра Кошиця * * *2025 * * * 100 років з часу заснування журналу «Всесвіт»* * *

неділя, 17 серпня 2025 р.

Гра світла та кольорів на картинах митця: 150 років з дня народження класика українського живопису Олександра Мурашка


 

«Мурашко був і лишається представником  здорового, чистого мистецтва, мистецтва радісного, бадьорого і глибокого, як саме життя» (М. Г. Бурачек, художник)



В історію культури України художник Олександр Мурашко увійшов як зачинатель новітнього українського малярства. У творчості класика національного живопису XX століття поєдналися реалізм, модерн та імпресіонізм. Своєрідне образно-пластичне бачення світу митця проявилося в його художній мові, основою якої були форма, колір і світло.

Народився Олександр Мурашко 7 вересня 1875 року в Києві. Дитячі роки провів на Чернігівщині.

У 1885 році, коли розпочалися оздоблювальні роботи у Володимирському соборі в Києві, вітчим Олександра. – іконописець та різьбяр по дереву Олександр Іванович Мурашко, діставши запрошення на роботу, перевіз родину та майстерню до Києва. Сашко Мурашко опинився у широкому мистецькому колі. Над оздобленням Володимирського собору працювали видатні майстри живопису. На формування творчої особистості підлітка вплинув також брат вітчима. – Микола Мурашко, художник, засновник малювальної школи у Києві.

У 1894-1900 роках Олександр Олександрович Мурашко навчається в Санкт-Петербурзі. В Академії мистецтв його наставником був І.Ю. Ріпин.

Дипломна робота Мурашка «Похорон кошового» була визнана найкращою серед студентських робіт. Його нагородили відрядженням у Європу. – вчитися у провідних живописців Німеччини, Італії та Франції. Перебуваючи за кордоном у 1901-1903 роках, Олександр Мурашко відвідує численні художні виставки, музеї, знайомиться з творчістю видатних художників. На його талант значною мірою вплинули художники-імпресіоністи та постімпресіоністи.

У 1904 році Олександр Олександрович Мурашко повертається до Петербурга. Митець працює натхненно, наполегливо прагнучи закріпити на практиці свої європейські враження, знайти свій особливий стиль. У 1906 році він пише  картину «Карусель», яка була представлена на Мюнхенській міжнародній виставці й отримала золоту медаль. Олександр Мурашко отримує запрошення взяти участь в художніх виставках з різних міст Європи. – Берліна, Відня, Парижа, Амстердама, Мюнхена тощо. У 1909 році Мурашко експонував персональну виставку з 25 робіт у Берліні, Кельні, Дюссельдорфі. Його визнають в Європі. Картини митця користуються незмінним успіхом. Його творчість стає важливою складовою світового художнього процесу.

Мрією всього життя художника залишався Київ – місто, де він народився і жив. «Тут світло, тут сонце, тут чудова природа, тут своя культура», – його рідний Київ має стати «всесвітнім культурно-мистецьким центром», він докладе до цього всі свої сили, талант. У 1907 році Олександр Мурашко остаточно повертається до Києва. Він займається творчістю, викладацькою діяльністю, громадською роботою. У 1909 році він почав викладати в Київському художньому училищі. У 1913 році відкриває власну художню студію. У 1917 році долучається до створення Української академії образотворчого мистецтва. Очолює в Академії одну з майстерень живопису.

Майстер живопису виховує молоду генерацію  митців. Серед його учнів – відомі в майбутньому українські художники А. Петрицький, К. Трохименко, В.Пальмов, П.Ковжун та інші.

Видатний український митець працює в художній раді при Народному Комісаріаті освіти. Бере участь в художніх виставках.

У 1918 році художник Олександр Мурашко засвідчить таку свою надзвичайну активність у суспільному житті, написавши: «...всього мене втягнуто в організацію художнього життя України, і питання стоїть настільки гостро і складно, що уникнути цього нема жодної можливості. Але твердо сподіваюсь, що, віддавши належне суспільності, буду відпущений для тихої праці...». Він  знайшов нові риси своєї живописної манери – набуте так і проситься в картини...

Художник Олександр Мурашко, повний нових ідей та творчих планів, загинув на 44 році життя. Митця було вбито 14 червня 1919 року неподалік від власного будинку на Лук’янівці пострілом в потилицю. Тодішня преса написала, що «був пограбований і забитий бандитами»

Про видатного українського художника, педагога та громадського діяча Олександра Олександровича Мурашка написано багато досліджень, побачили світ альбоми з репродукціями його картин, знято цілу низку документальних фільмів про життя митця та його підступне вбивство.

 


Література про життя та творчість художника

 


Ваврух Марія. Мистецтво другой половини XIX - початку XX столітті : Живопис. Олександр Мурашко [Текст] / М. Ваврух, Р. Гавалюк // Ваврух Марія. Нариси з історії української культури: архітектура, образотворче мистецтво, музика, театр, кіно / Марія Ваврух, Гавалюк Роксоляна. – Львів : Світ, 2018. – С. 114-115.: іл. 

В цьому розділі «Живопис» нарису розповідається про творчість українського живописця О. Мурашка, про його провідне місце серед митців початку XX століття яке належить О. Мурашку – одному из засновників і перших професорів української академії мистецтв у Києві (1917).

 


Великие художники: Их жизнь, вдохновение и творчество [Текст + Образотворчий матеріал] / авт. текст М. Дюпети; гл. ред. Я. Сегал. – Киев : ООО «Компания Юнивест Маркетинг», 2003. – Ч. 28: Александр Мурашко. – 2003. – 31 с.: ил. 

Видання присвячено видатному українському живописцю Олександру Мурашка, досліджуються зв’язки життя і творчості митця. Подано коментарі до творів живопису Мурашка, його роботи охоплюють різноманітні теми, від портретів до пейзажів, і демонструють його майстерність та унікальний погляд на світ.

 


Владимирська Ганна. Олександр Мурашко – любов до живопису [Текст + Образотворчий матеріал] / Г. Владимирська // Владимирська Ганна. Таємні історії картин / гол. ред. Н. Прибєга; ред. Т. Чужі; іл. В. Кононенко. – Київ : Мистецтво, 2024. – С. 58-67. 

Це видання – розповідь про український живопис і графіку для дітей. Автор виразно та цікаво впливає на дитячу уяву та веде юного читача по лабіринтах незвіданого й прекрасного. У книжці розглядаються твори видатних українських митців, серед яких видатний живописець Олександр Мурашко.

Авторка обрала своїм помічником у розгадуванні таємничих історії картин спанієля Лео, якій намальований у різних інтерпретаціях.

 

Голубовская Валентина Степановна. А. А. Мурашко (1875-1919). В кафе. [Текст] / В. С. Голубовская // Голубовская Валентина Степановна. Сокровища одесских музеев = Treasures of the Odessa museums / Валентина Голубовская; пер. Б. С. Юсим. – Одесса, 1970. – С. 37-39: ил. – Текст: рус., англ. 

Книга для всіх хто хоче знати про найцікавіші мистецькі цінності, що зберігаються в одеських музеях.

Автор описує картину О.О. Мурашка «У кав’ярні», що знаходиться в Одеському художньому музеї, полотно незмінно привертає увагу глядача. Висока майстерність митця, прихована драматична колізія, колоритні образи, створені талантом художника, забезпечили цьому полотну незмінний успіх, а творцю – визнання сучасників і пам'ять поколінь.

 

Горбачов Дмитро. Олександр Мурашко 1875-1919. [Текст + Образотворчий матеріал] / Д. Горбачов // Горбачов Дмитро. Стилі українського мистецтва XX століття : АР-НУВО, АР-ДЕКО, Авангард / Д. Горбачов, І. Магдиш, А. Тараненко; передм. Н. Кривди; упоряд. Г. Глодзь; дизайн:О. Старанчук, О. Грищенка. – Київ : Портал, 2024. – С. 134-137.: іл. 

Книжка розглядає три стилі, що домінували у першої половині XX століття в українському мистецтві, вона пропанує поглянути на митців в їхні твори в історичному контексті, простежити органічні зв’язки між постатями і стилями, серед яких яскрава творчість Олександра Мурашка. Він відомий своїми роботами що поєднують імпресіонізм, модерн та реалізм, його називали першим українським європейцем. Мурашко створив власний неповторний стиль, а його роботи є знаковими для українського мистецтва.

 

Історія українського мистецтва [Текст + Образотворчий матеріал] : в 6 т. / НДІ теорії, історії та перспект. проблем рад. архітектури в м. Києві; Держ. ком. цив. буд-ва та архітектури при Держбуді СРСР; гол. ред. колегія: гол. ред. М. П. Бажан; ред.: Ю. С Асєєв, В. А. Афанасьєв, П. О. Білецький. – Київ : Київ. кн. ф-ка «Жовтень», 1970. – Т. 4., Кн. 2 : Мистецтво другої половини XIX - XX століття / відповід. ред. В. І. Касіян; ред.: В. А. Афанасьєв, Я. П.Затенацький, Г. О. Лебедєв, Ф.П. Шевченко. – 436 с.: іл. – (АН УРСР; Головна редакція української радянської енциклопедії). – Прим. : Мурашко О.О. (1875-1919). – С.: 9, 12, 129, 132 - 133, 138, 144, 152 - 161, 382. 

Енциклопедія «Історія українського мистецтва» містить інформацію про творчість Олександра Мурашка, як видатного українського живописця в радянські часи. Хоча він і не став повністю прихильником соціалістичного реалізму, його роботи почали відображати певні ідеологічні моменти. Його вплив на розвиток українського мистецтва, особливо портретного жанру, був значним.

У виданні представлено багато портретів та картин сюжетного жанру живописця.

 

Історія українського мистецтва [Текст + Образотворчий матеріал] : в 6 т. / НДІ теорії, історії та перспект. проблем рад. архітектури в м. Києві; Держ. ком. цив. буд-ва та архітектури при Держбуді СРСР; гол. ред. колегія: гол. ред. М. П. Бажан; ред.: Ю. С Асєєв, В. А. Афанасьєв, П. О. Білецький. – Київ : Київ. кн. ф-ка «Жовтень», 1967. – Т. 5.:Радянське мистецтво 1917-1941 років / відповід. ред. В. І. Касіян; ред.: В. А. Афанасьєв, П. І. Говдя, І. О. Ігнаткін. – 450 с.: іл. – (АН УРСР; Головна редакція української радянської енциклопедії). – Прим. : Мурашко О.О. (1875-1919). – С.: 12, 68-70, 143. 

Цей том Енциклопедії «Історія українського мистецтва» приділяє значну увагу творчості Олександра Мурашка, особливо його портретному живопису, хоча й з урахуванням ідеологічних обмежень. Навіть у радянські часи О. Мурашко був визнаний як видатний представник українського мистецтва.

У виданні енциклопедії представлені портрети та автопортрет художника.

 

Криштопенко Владимир Владимирович. Зал X. А. Мурашко «В кафе». [Текст] / В. В. Криштопенко // Криштопенко Владимир Владимирович. Одесский художественный музей = The Odessa art museum: путеводитель / Владимир Криштопенко; пер с англ. Т. Казаковой. – Одесса : Маяк, 1989. – С. 26-27: ил. – Текст: рус., англ. 

У залі X Одеського художнього музею експонуються роботи видатних майстрів українського мистецтва рубежу IX-XX століть. Серед видатних українських художників картина О. Мурашка «В кав’ярні» (1902) – одна із найкращих творів художника. Написана на основі паризьких вражень.

 


Магдиш Ірина. Людина декоративного бунту. [Текст + Образотворчий матеріал] / І. Магдиш // Магдиш Ірина. Ар-нуво: стилі українського мистецтва XX століття. – Київ : Портал, 2021. – С. 88-89: іл. 

Ця глава книги присвячена українському європейцю, живописцю Олександру Мурашка. Авторка розповідає про творчість О. Мурашка у стилі ар-нуво, про то як він став майстром яскравого декоративного портрету, який ніби співає лінією та кольором, а також про бунтарський характер митця у його житті та творчості.

 


Мистецтво другої половини XIX- початку XX ст. [Текст + Образотворчий матеріал] // Національний художній музей України [альб.] / уклад., авт. ст. Т. Рязанова, Л. Членова, О. Жбанкова та ін. – Київ : Артанія Нова, 2003. – С. 51-63; С. 256-259.: іл. – Текст: укр., англ. 

Ця глава альбому розповідає про Мистецтво другої половини XIX- початку XX ст., зокрема представлене в Національному художньому музеї України (НХМ) та творчістю Олександра Мурашка, характеризується переходом від академізму до нових художніх течій, таких як імпресіонізм, модерн та реалізм. Олександр Мурашко був одним з найвизначніших українських художників цього періоду, який втілив у своїх роботах ці нові стилі, а НХМ зіграв важливу роль у збереженні та популяризації цього мистецтва.

 

Олександр Мурашко [Образотворчий матеріал] // Український живопис XX – початку XXI ст.: з колекції Нац. худож. музею України: [альб.] / авт. ст.: О. Федорук, І. Возіянова; упоряд. Ю. Литвинець; ред. О. Климчук. – Хмельницький : Галерея; К. Артанія Нова, 2006. – С. 35-39. 

У розділі альбому Український живопис XX – початку XXI ст. представлено портрети картин українського живописця Олександра Мурашка (1875-1919) з колекції Національного художнього музею України : «Портрет дами білій перуці» (1911); «Продавщиці квитів» (1917); «Автопортрет» (1917), надається скорочена довідка про придбання картин у Національному художньому музеї України.

 

Олександр Мурашко [Образотворчий матеріал]: [альб.] / авт.-упоряд. Л. Г. Членова; [макет худож. оформ. Б.Й. Бродського; ред. тексту Л.І. Масловська]. – Київ : Мистецтво, 1980. – 69 с.: іл. – Текст: укр., рос., англ. 

Цей образотворчий матеріал про життя та творчість українського художника Олександра Мурашка, творчість якого охоплює один із найскладніших і найсуперечливіших періодів в історії українського мистецтва, коли в напруженій боротьбі утверджувалися нові живописні ідеї й форми. Олександр Мурашко був серед тих, хто активно сприяв його рухові вперед.

В альбомі міститься перелік репродукції художника відбиваючи його творчість кінця XIX - початку XX ст.

 

Нариси з історії українського мистецтва [Текст + Образотворчий матеріал] / Київ. НДІ теорії, історії та перспект. проблем рад. архітектури Держ. ком. цив. буд-ва та архітектури при Держбуді СРСР; за заг. ред. В. Г. Заболотного; ред. колегія: Ю. С. Асєєв, П. І. Говдя, Г. В. Головко, В. І Касіян, Ю. О. Нельговський, П. Г. Юрченко. – Київ : Мистецтво, 1966. – 670 с.: іл. - Прим. : Мурашко О.О. (1875-1919). – С.: 124-126, 134-135. 

В цьому «Нарису з історії українського мистецтва» автори відзначають Олександра Мурашка як важливу постать, чия творчість відіграла значну роль у розвитку українського живопису, зокрема, завдяки його індивідуальному стилю, новаторському підходу до портретного живопису.

 

Одеський художній музей [Текст + Образотворчий матеріал] = Одесский художественный музей = The Odessa art museum: [буклет] / [авт. тексту Я. А. Галкер; ред. М.Ф. Кагарлицький; худож. О.І. Швадчин]. – Київ.: Мистецтво, 1971. – 13 с.: іл. – (Скарби музеїв України). – Текст: укр., рос., англ. 

Буклет присвячений історії музею, його колекції та експонатам, а також містить інформацію про архітектуру будівлі та її роль у культурному житті міста. У ньому також згадуються видатні художники та їхні роботи, які представлені в музеї. Серед яких видатний український художник Олександр Мурашко та його картина «У кав’ярні» або «Паризька кав’ярня» – зображує атмосферу паризького життя та демонструє вплив імпресіонізму на творчість художника. На обкладинці буклету : О. Мурашко. В кав’ярні. 1902. Фрагмент.

 

Одеський художній музей [Текст + Образотворчий матеріал] = Одесский художественный музей = The Odessa art museum: [альб.] / авт. вступ. ст. та упоряд. Я. А. Галкер; [ред.: М.Ф. Кагарлицький, В.С. Котолупов; худож. оформлення та макет В.Д. Єрмакова]. – Київ : Мистецтво, 1976. – 130 с.: іл. – (Художні музеї України) – Текст: укр., рос., англ. 

В альбомі представлено репродукції кращих творів із збірок музею: дореволюційного російського, українського, а також радянського мистецтва. Серед них представлена картина видатного українського художника Олександра Мурашка «У кав'ярні»(1902), ця робота є яскравим прикладом творчості Олександра Мурашка, де він вдало поєднав різні стилі та техніки, передавши атмосферу паризького життя та створивши виразний художній образ.

 

Постімпресіонізм [Образотворчий матеріал] // Шедеври українського живопису = Masterpieces of Ukrainian painting = Шедевры украинской живописи = Chefs-d`oeuvre de la peinture Ukrainienne: [альб.] / авт.-упоряд. Д. Горбачов. – 2-ге вид., зі змін.; [пер. О. Подшибіткіної, О. Кобушкіної, А. Вакуленко]. – Київ : Мистецтво, 2012. – С. 265-280: іл. – Текст: укр., рос., англ., фр. 

У великоформатному альбомі репродукуються твори українського живопису XI – середини XX сторіччя від Алімпія Печерського до Казимира Малевича, які зберігаються переважно в музеях України.

В розділі Постімпресіонізм серед репродукції українських художників, які належать до Постімпресіонізму є репродукції Олександра Мурашка українського художника – він був безпосередньо пов'язаний з французьким Постімпресіонізмом, але його творчість увібрала в себе певні риси цього напрямку, зокрема, захоплення кольором та світлом, а також прагнення до декоративності та узагальнення форми.

Приклади картин Олександра Мурашка, які представлені в альбомі і знаходяться у Національному художньому музеї України : «Біля кав’ярні» 1903, «Тетяна» 1903, «На терасі» 1906, «Портрет дівчини у червону капелюсі» 1902-1903, «Портрет актриси» 1917, «Жінка з настурціями» 1918, «Селянська родина» 1914, «Праля» 1914.

 

Рубан Валентина Василівна. З історії українського дореволюційного портрета. [Текст] / В. В. Рубан // Рубан Валентина Василівна. Український радянський портретний живопис. – Київ : Мистецтво, 1977. – С. 8-18. 

Авторка досліджує портретний живопис в період радянської влади. Аналізується творчість видатних українських художників, серед яких творчість Олександра Мурашка. У радянські часи, портретний живопис Мурашка, як і його творчість загалом, не завжди відповідав ідеологічним канонам, що панували в той час. Проте, його талант і майстерність неможливо було заперечувати. Він продовжував працювати, створюючи портрети своїх сучасників, серед яких були діячі культури, науки, та прості люди.

 

Рубан Валентина Василівна. Шляхи розвитку українського портретного живопису кінця XIX – початку XX ст.: Поетизація образу в портретах О. Мурашка. [Текст] / В. В. Рубан // Рубан Валентина Василівна. Український портретний живопис: другої половини XIX – початку XX століття / відп. ред. Д. В. Степовик. – Київ : Наукова Думка, 1986. – С. 171-185.: іл. 

У розділі Шляхи розвитку українського портретного живопису кінця XIX – початку XX ст.: Поетизація образу в портретах О. Мурашка, монографії В.В. Рубан аналізується творчість українського портретиста О. Мурашка. Монографія досліджує, як змінювалися підходи до портретного жанру, які гуманістичні принципи збагачували мистецтво, як поглиблювалась психологічна характеристика героїв та як розвивалися художньо-образні засоби.

 

Членова Лариса Григорівна. Олександр Мурашко. Сторінки життя і творчості [Образотворчий матеріал] / Л. Г. Членова; [предм. Л. Міляєва; під. ред. Т. Придатко; пер. укр. Ю. Іванченко; дизайн, макетування В. Рогозін]. – Хмельницький : Галерея, Киів : Артанія Нова, 2005. – 256 с. : іл. – Текст: укр., англ. 

В монографії мистецтвознавиці Л. Г. Членової Олександр Мурашко. Сторінки життя і творчості, авторка розподіляє життєвий, мистецький шлях на вісім етапів, висвітлює творчість митця в масштабі його двохсот збережених робіт.

 

Шпаков Анатолій Петрович. Олександр Олександрович Мурашко. [Образотворчий матеріал]: нарис про життя і творчість / Шпаков А. П.; [ред. Н.О. Хоруженко; худож. ред. О.З. Павловський]. – Київ : Держ. вид-во обртвор. мистецтва і муз. літ. УРСР, 1959. – 27 с.: іл. 

Ця коротка монографія присвячена українському живописцеві Олександру Олександровичу Мурашку. Блискучий портретист, автор багатьох жанрових полотен, він увійшов в історію українського образотворчого мистецтва як один найталановитіших його представників.

У книзі висвітлено творчий і життєвий шлях О. Мурашка, вміщено репродукції з найпопулярніших його творів.


 

***

 

  • Друченко Микола. Вінок волошок Олександру Мурашку. [Текст]:[про виставку видатного українського художника світового значення О. Мурашка, що експонувалася з грудня 2000 до квітня 2001 року в НХМ] / Микола Друченко, Ладим Правдослов // Образотвор. мистецтво. – 2001. – № 2. – С. 13-16.: іл. 
  • Клочко Діана. Кілька подробиць епохи лідерства капелюшків і маринарок. [Текст]:[про українське світське життя с точки зору «декору» на полотнах О. Мурашка та українських митців] / Діана Клочко // Антиквар : журнал про мистецтво та колекціонування. – 2021. – № 3. – С. 50-70.: іл. 
  • Павлова Тетяна. Харківська «Сімка» у будинку «Саламандри» : від модерну до футуризму. [Текст]:[про європейські артистичні кабаре, сцени в кав’ярні у блискучому циклі О. Мурашка] / Тетяна Павлова // Образотвор. мистецтво. – 2011. – № 2. – С. 12-15.: іл. 
  • Сівков Олег. Символізм і модернізм у малярстві Олександра Мурашка. [Текст]:[про основні стилі та образність у творчості живописця] / Олег Сівков // Образотвор. мистецтво. – 2001. – № 2. – С. 12-13. 
  • Чен Н. В. Видатні постаті Полісся: Олександр Олександрович Мурашко. [Текст]:[про життя та творчість відомого українського художника О.О. Мурашка] / Н. В. Чен, Чжоу Чен // Мистецтво в шк. Музика. Образотвор. мистецтво. Художня культура. – 2018. – № 11 (119). – листоп. – С. 13.: фот.

 


Підготувала Т.М. Шилова, завідувачка відділу мистецтв.

 

 



Немає коментарів:

Дописати коментар

Надеемся на комментарии