* * * 2022 * * * Міжнародний рік кустарного рибальства та аквакультури * * * 2022 * * * Місто Гренобль (Франція) - Європейська зелена столиця * * * 2022 * * * Каунас (Литва) та Еш-сюр-Альзетт (Люксембург) – культурні столиці Європи * * * 2022 * * * Гвадалахара (Мексіка) - Всесвітня столиця книги * * * 2022 * * * Рік збреження природи та живого миру в Україні * * * 2022 * * * 300-річчя від дня народження видатного українського просвітителя-гуманіста, філософа, поета, педагога Григорія Савича Сковороди * * * 2022 * * * 150-річчя від дня народження зірки світового оперного мистецтва Соломії Крушельницької * * * 2022 ***

понеділок, 23 травня 2022 р.

«Творець музики, добра та любові»: до 140-річчя від дня народження Кирила Стеценка

 

 

«Я хочу це все закінчити і привести в порядок, щоб для нащадків нічого недосказаного не лишилось» К. Стеценко (з листа до поета О. Коваленка від 19.X.1910 р.)

 



Кирило Григорович Стеценко (1882-1922) – видатний композитор, диригент, педагог, організатор і мистецький діяч.

Кирило Григорович Стеценко народився 24 травня 1882 року в селі Квітки на Канівщині в сім’ї маляра-іконписця. Його дитинство пройшло серед сільської природи, цікавих і багатих піснями народних звичаїв.

В сім’ї Стеценка з великою любов’ю й пошаною ставилися до музики. Вчитися Стеценко починає у сільського дяка Платона Старжевського, який, помітивши музичне обдаровання й хороший голос хлопця, взяв його у хор і знайомив з музичною грамотою.

З десятирічного віку К. Стеценко переважно перебуває в Києві. Його віддають до Софійської духовної школи, а також до школи художника М. Мурашка. Поряд з інтересом до живопису хлопця вабить музичне мистецтво, красиве, злагоджене хорове звучання. Природні музичні здібності знаходять у шкільному хорі грунт для плідного розвитку. Спочатку він – найкращий хорист, а потім і керівник хору.

Закінчивши в 1897 році школу, Стеценко вступає до Київської семінарії. Давні хорові традиції Київської семінарії сприяли дальшому розвитку молодого музиканта.

Кирило Стеценко, випускник музично – драматичної школи у Києві, брав участь у діяльності товариства ім. М. Леонтовича, опікувався створенням кобзарського осередку, об’єднанням музикантів-модерністів, проблемами музичної і загальної освіти, справами церковної музики та у кожній з цих ланок досяг помітних успіхів.

Про нього М. Лисенко казав: «Ось хто замінить мене по моїй смерті!». Очоливши музично-хорову секцію у «Дніпросоюзі», він організував першу та другу мандрівні капели. Перша капела, а згодом – Державна українська мандрівна капела «Думка» діяла під поводом Нестора Городовенка; другою керував Кирило Стеценко і здійснив з нею 1920 р. велику концертну подорож Україною. Участь у ній узяв видатний поет П. Тичина, згодом він описав її у книзі спогадів «Подорож з капелою К. Стеценка».

Основне місце у доробку Кирила Стеценка належить хоровим творам, серед яких п’ять кантат, літургія, панахида пам’яті М. Лисенка, численні обробки народних пісень. Крім цього, митець залишив після себе романси, серед них рідкісні для української музики того часу – сатиричні, на тексти французького поета П. Беранже, а також ліричні та драматичні вокальні композиції на поезії М. Рильського, Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Українки, С. Черкасенка, казкові опери для дітей «Івасик - Телесик» та «Лисичка, котик і пивник». Композитор звернувся до новаторського жанру європейського музичного мистецтва – моноопери (музичної вистави для одного виконавця), на античний сюжет Іфігенія в Тавриді» у переспіві Лесі Українки.

Натхненна творчість композитора, розкриваючи художню неповторність національного фольклору і духовної музики , набуває дедалі ширшого визнання, захоплює своєрідним осмисленням оточуючого світу. Сповнена гуманізму, етичної наснаги, музика Кирила Стеценка належить до високих надбань української культури.




Література про життя та творчість

 


Лісецький С. Риси стилю творчості К.Стеценка [Текст] / С. И. Лісецький ; [ред. Р. М. Немировський, худож. О. І. Мікловда] – Київ : Муз. Україна, 1977. – 123 с.

У праці досліджується творчість видатного українського композитора початку XX століття Кирила Григоровича Стеценка. В ній висвітлюється соціально-історичний грунт, на якому зріс Стеценко – митець, виявляються фактори, що впливали на формування стильових особливостей його творчості, аналізуються елементи музичного стилю композитора.


Лісецький С. Кирило Стеценко [Текст] / С. И. Лісецький ; [ред. Р. М. Немировський, худож. Б. Й. Бродський]. – Київ : Муз. Україна, 1974. – 44 с.: іл. – (Творчі портрети українських композиторів).

Серія «Творчі портрети українських композиторів», яка знайомить найширші кола читачів і шанувальників музики з українськими композиторами, підготувала невелику за обсягом книжку, яка розповідає про життєвий і творчий шлях українського композитора, диригента, педагога – Кирила Григоровича Стеценка.




Пархоменко Л. Кирило Григорович Стеценко [Текст] / Л. А. Пархоменко ; [ред. Є. В. Христич, худож. В. К. Стеценко]. – Київ : Мистецтво, 1963. – 232 с.

Ця монографія розповідає про шлях у мистецтво одного з кращих українських композиторів, його просвітницьку та музично-організаційну діяльність, творчі зустрічі й взаємини з М. Лисенком, М. Леонтовичем, Я. Степовим, О. Кошицем та іншими митцями. У книзі аналізуються основні твори композитора.

Пархоменко Л. Кирило Григорович Стеценко [Текст] / Л. А. Пархоменко ; [ред. Т. В. Тихонович, худож. Д. Д. Грибов]. – Київ : Муз. Україна, 1973. – 264 с.

Ця книга є другим доповненим виданням монографії «К. Стеценко», з якої читач дізнається про шлях у мистецтво одного з кращих українських композиторів, його просвітницьку і музично-громадську діяльність, творчі зустрічі й взаємини з М. Лисенком, М. Леонтовичем, Я. Степовим, О. Кошицем та іншими митцями. У книзі аналізуються основні твори композитора, висвітлюються його естетичні погляди та риси музичного стилю.


Пархоменко Л. Кирило Стеценко [Текст] / Л. А. Пархоменко ; [ред. І. М. Сікорська, фот. Є. М. Ляхова]. – Київ : Муз. Україна, 2009. – 390 с.: фот.

Монографія про видатного українського композитора К. Г. Стеценка, про його життєвий та творчий шлях у мистецтві, про взаємини з видатними українськими композиторами, просвітительську діяльність.

У монографії представлено нові документальні дані, переглянуто й поглиблено аналіз найвидатніших творів композитора, а також досліджені твори, (основні з них ілюструються нотними прикладами). Призначена для музикознавців і широкого круга читачів.


Кирило Стеценко : спогади, листи, матеріали [Текст] ; [упоряд., вступ. ст. Є. Федотова]. – Київ : Муз. Україна, 1981. – 480 с.

Запропоноване видання присвячене життєвому та творчому шляху українського композитора – класика Кирила Стеценка. В книгу увійшли спогади сучасників, рецензії музичних творів, концертні виступи Кирила Стеценка, особисті та офіційні листи, оригінальні теоретичні, педагогічні та критичні статті композитора та документи.


Товстуха Є.С. Кирило Стеценко [Текст] : біограф. повість / Є.С. Товстуха ; [ред. П. Ф. Кравчук, худож ред. С. В. Василенко]. – Київ : Молодь, 1982. – 200с.: фотоіл. – (Уславлені імена. Вип. 57.).

Біографічна повість про Кирила Стеценка є першою спробою широкого художньо-літературного висвітлення життєвого шляху видатного українського композитора, творчість якого залишила глибокий слід в історії української музики.

Повість видана до 100-річчя з дня народження К. Стеценка, розрахована на широкого кола читачів та шанувальників музики і вітчизняної культури.



 

Зібрання творів композитора

 

Стеценко К. Солоспіви й ансамблі [Ноти] : зібр. творів в 5 т. / Кирило Стеценко ; [муз. ред. В. Д. Кирейка, літ. ред. П.. Г. Тичини]. – Київ : Мистецтво, 1963. –

Т. 2. – 1963. – 181 с.






Стеценко К. Театральна музика [Ноти] : зібр. творів в 5 т. / Кирило Стеценко ; [муз. ред. В. Д. Кирейка, літ. ред. П.. Г. Тичини]. – Київ : Мистецтво, 1965. –

Т. 4. – 1965. – 271 с.

 







Вокальні твори композитора

 


Квітка-Основ’яненко Г. Сватання на Гончарівці [Ноти] : оперета в 3-х діях : клавір / Григорій Квітка-Основ’яненко; муз. упоряд. Кирило Стеценко ; [ред. Ф. Надененко; худож. В. Хоменко]. – Київ : Держ. вид-во образотвор. мистецтва і муз. літ. УРСР, 1958. – 104 с.





Стеценко К. В’ється стежка [Ноти] : для голосу і фортепіано / Кирило Стеценко; слова М. Славинського. – Київ : Мистецтво, [1955]. – 4 с.







Стеценко К. В’ється стежка [Ноти] : для баритона або тенора / Кирило Стеценко; слова М. Славинського. – Київ : Мистецтво, [1949]. – 4 с.







Стеценко К. Дивлюсь я на яснії зорі [Ноти] : для голосу і фортепіано / Кирило Стеценко; слова Л. Українки. – Київ : Мистецтво, [1955]. – 4 с.







Стеценко К. Дивлюсь я на яснії зорі [Ноти] : романс для скрипки і фортепіано / Кирило Стеценко; транскрипція І. Добржинця. – [Київ]. – 8 с.


Стеценко К. О, не дивуйсь [Ноти] / Кирило Стеценко; слова О.Олеся. – Київ : Держ. вид-во образотвор. мистецтва і муз. літ. УРСР, 1958. – 6 с.







Стеценко К. Ой, чого ти, дубе [Ноти] / Кирило Стеценко; слова С. Черкасенка. – Київ : Мистецтво, [1949]. – 4 с.








Стеценко К. Плавай, плавай, лебедонько [Ноти] / Кирило Стеценко; слова Т. Шевченка. – Київ : Мистецтво, [1950]. – 8 с.








Стеценко К. Стояла я і слухала весну [Ноти] : для голосу і фортепіано / Кирило Стеценко; слова Лесі Українки. – Київ : Мистецтво, [1955]. – 4 с.







Стеценко К. Стояла я і слухала весну [Ноти] : для мецо-сопрано / Кирило Стеценко; слова Л. Українки. – Київ : Мистецтво, [1950]. – 4 с.

 









Хорові твори композитора



Стеценко К. Вибрані хорові твори [Ноти] / Кирило Стеценко ; [упоряд. Ю. Таранченко ред. Ф. Надененко; худож. В. Хоменко]. – Київ : Мистецтво, 1950. – 79 с.







Кирило Стеценко Кантати і хори [Ноти] / Кирило Стеценко ; [упоряд. М. С. Юрченко; вступ. ст. Л. О. Пархоменко]. – Київ : Муз. Україна, 2008. – 323 с.







Стеценко К. Кантати та хори [Ноти] / Кирило Стеценко ; [упоряд. В. М. Іконник; вступ. ст. П. Тичина]. – Київ : Муз. Україна, 1982. – 240 с.







Стеценко К. Обробки українських народних пісень [Ноти] : для хору без супроводу / Кирило Стеценко ; [ред.-упоряд. Г. А. Ніколаєва]. – Київ : Муз. Україна, 1980. – 40 с.










Підготувала Т.М. Шилова, завідувач відділу мистецтв

Немає коментарів:

Дописати коментар

Надеемся на комментарии